Isu Duta China, Selesai Cara Diplomasi - Khalil Hadi

2:52 PM 0 Comments A+ a-



ISU DUTA BESAR CHINA SELESAI CARA DIPLOMASI

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyeru semua pihak bertenang dan menyerahkan isu kenyataan Duta Besar China, Dr Huang Kui Kang kepada pihak kerajaan untuk diselesaikan secara diplomasi antara dua negara. Terbaru, Kedutaan China juga telah memberikan respon dan dilihat mempertahankan tindakan dutanya.

2. Maka, kita sangat berharap agar pihak Kementerian Luar Negeri bertindak segera untuk menyelesaikan kes ini di meja rundingan dengan segera bagi mengelakkannya terus berlarutan. Jangan biarkan pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan atas isu yang berlaku dengan menyemarakkan api perkauman sehingga bertindak tidak rasional dan mengundang ketidakstabilan negara. 3. DPPM bertegas supaya urusan hal ehwal negara tidak dicampuri oleh negara luar dan mengalu-alukan permohonan maaf daripada pihak Kedutaan China bagi meredakan isu ini. Di samping itu, DPPM juga komited membantah mana-mana isu perkauman sempit yang boleh menjejaskan keharmonian dan perpaduan antara kaum di Malaysia.

4. Selain itu, DPPM bimbang sekiranya kenyataan Duta China tersebut turut menggambarkan perspektif yang diterima oleh negara-negara luar terhadap Malaysia mengenai tatacara hidup kepelbagaian kaum dan agama di Malaysia, tahap demokrasi serta hak asasi manusia yang dipraktiskan di negara ini. Jika benar, ini satu lagi igauan buruk buat Perdana Menteri!

Sekian.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM).

Selasa, 29 September 2015 | 15 Zulhijjah 1436H


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.