Kurangkan Import Makanan Untuk Elak Aliran Wang Keluar - Ustaz Idris Ahmad

1:18 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media (22)
Kurangkan Import Makanan Untuk Elak Aliran Wang Keluar.
Ustaz Idris Hj Ahmad
Naib Presiden Pas
29/9/14


Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman gembira lawatannya ke tiga bandar raya utama Australia berjaya memenuhi matlamat untuk menambah baik import ternakan Malaysia. Apa yang hendak dibanggakan dengan lawatan ke Australia jika masih lagi mengharapkan import makanan daripada negeri tersebut. Sepatutnya lawatan tersebut menghasil idea supaya Malaysia hendak mengurangkan import makanan sehingga satu ketika Malaysia tidak lagi mengimport makanan sebaliknya mampu eksport makanan.
Dalam jawapan di Parlimen dalam tahun 2013, Kementerian Pertanian mengakui bahawa bagi tempoh sepuluh tahun di antara 2002 hingga 2012, Malaysia membelanjakan RM221.81 bilion untuk mengimport makanan iaitu purata RM22 bilion setiap tahun. Jenis-jenis makanan yang diimport termasuk beras, gandum, gula, daging, hasil tenusu, koko, bijirin, sayuran, buah-buahan, makanan siap dan lain-lain. Ertinya berapa banyak wang dihabiskan, lebih-lebih lagi nilai ringgit semakin merudum.

Satu perkara yang ajaib Malaysia yang berada di negeri Khatulistiwa dengan tadahan hujan yang tinggi kenapa tidak boleh menghasilkan bahan makanan yang cukup sehingga terpaksa menagih simpati dengan negara lain. Malaysia bukan negara sahara yang tanahnya kering kontang dan tidak berair.
Malaysia juga memiliki agensi pertanian dan Institut pertanian yang mempunyai kepakaran di dalam bidang pertanian. Persoalannya kenapa negara semakin teruk sehingga terpaksa makanan asasi pun perlu bergantung daripada negara luar. Tidak terfikirkah pemimpin negara ini jika berlaku perkara yang tidak diingini di negara pembekal makanan seperti bencana alam, peperangan, di manakah pula makanan kita hendak mendapat bekalan makanan.

Begitu juga dengan hasil buahan tempatan yang berlaku lambakan sehingga tidak ada harga dan tidak berbaloi untuk dipungut oleh pemilik. Kenapa tidak ada daya usaha yang lebih agresif untuk meningkatkan nilai tambah kepada buahan tempatan supaya ia ada nilai di pasaran.

Sejarah hitam projek NFC yang diberi kepada syarikat milik suami kepada Datuk Sharizat Jalil sebanyak RM250 juta berkubur begitu sahaja. Tujuannya baik, tetapi diberikan kepada bukan ahlinya, maka inilah yang terjadi. Jika wang sebanyak itu boleh membeli lembu sebanyak 50,000 ekor lembu jika nilai seekor RM5000. Alangkah bahagianya kalau lembu itu diberi kepada wanita Umno yang susah, ertinya 50,000 wanita Umno yang susah akan terbela. Tetapi apakan daya, hajat tak kesampaian.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.