Najib Razak Bakal Disiasat Oleh Pejabat Peguam Negara Amerika - Wan Ahmad Fayhsal

10:38 AM 0 Comments A+ a-



NAJIB RAZAK BAKAL DISIASAT OLEH PEJABAT PEGUAM NEGARA AMERIKA - THE NEW YORK TIMES

oleh: 
Wan Ahmad Fayhsal

Bulan Jun yang lalu, saya tulis satu artikel berhubung kemungkinan besar 1MDB dan Najb Razak akan dikenakan Akta RICO yang telah digunakan oleh Amerika ke atas FIFA. (rujuk artikel tersebut dalam B. Inggeris:http://goo.gl/lKQL7Q; dalam Bahasa Melayu: http://goo.gl/SD7yYv)

Saya telah pun maklumkan kepada salah seorang Setiausaha Politik DS Najib akan bahaya hal ini. Sebaliknya mereka menghantar beberapa "cyber trooper" untuk memperlekehkan dakwaan saya itu. Mereka layan saya seperti budak hingusan.


Hari ini "The New York Times" (NYT) melalui wartawannya bernama Louise Story telah melaporkan bukan saja FBI tetapi juga pejabat peguam negara (Justice Department atau DoJ) telah membuka siasatan ke atas orang-orang terdekat berhubung DS Najib dan 1MDB. Sudah tentu yang banyak tinggalkan bukti di Amerika adalah Jho Low dan anak tiri beliau, Riza Aziz. (capaian berita NYT: http://goo.gl/oYOlfo)

Siapa Louise Story? Saya dah tulis berbulan lalu bahawa beliaulah wartawan yang menjejaki jejak-jejak aliran tunai kotor (money laundering) di New York yang mana beliau terjumpa dengan bahan-bahan bukti bahawa Jho Low juga disyaki terlibat sama kerana Jho Low membeli beberapa buah apartment mewah disamping lukisan koleksi Basquiat yang pecah rekod. Malah artikel NYT tersebut turut diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan Mandarin (http://goo.gl/28rtkk)! Sesuatu yang amat pelik seolah-olah NYT ingin beritahu kepada seluruh rakyat Malaysia silalah baca pendedahan ini!! (rujuk http://goo.gl/3X5isE)

Tiada syak lagi RICO akan dikenakan ke atas Najib Razak bermula dengan Jho Low dan Riza Aziz. Siasatan di Amerika sudah lama dibuat dibelakang tabir seperti kes FIFA.

Amerika dah ada rekod transaksi dan aliran wang tunai dalam USD yang dibuat oleh Jho Low, Riza Aziz dan 1MDB atas talian SWIFT khusus berhubung derma RM 2.6 bilion. Selama hari ini fail memang sudah wujud berhubung skandal 1MDB di Pejabat Peguam Negara Amerika (DoJ). It is a sealed document waiting for the right moment to be unsealed.

Mereka dah lama tunggu peluang ini dan sekarang bila satu dunia dah kecoh dan melibatkan banyak sistem perundangan negara lain maka Amerika terus masuk dan buka fail.

Ini bukan main-main. Tiada apa yang seronok melihat pemimpin tertinggi negara kita sedang diugut atas kesilapan dirinya sendiri yang bongkak kononnya dapat ditutup bangkai gajah ini.

Benarlah telahan dan teguran Tun Mahathir selama ini. Ianya berkenaan kedaulatan negara. Negara dalam bahaya. DS Najib harus undur.




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.