Anina Saadudin: Saya terpanggil untuk memberi komen terhadap kenyataan Noh Omar semalam berkaitan isu kenaikan kadar tol di Lembah Klang

8:53 AM 0 Comments A+ a-



Saya terpanggil untuk memberi komen terhadap kenyataan Noh Omar semalam berkaitan isu kenaikan kadar tol di Lembah Klang. Ianya kini menjadi perang antara Putrajaya dan Shah Alam.

Noh membuat kenyataan berikut semalam:

“I urge the Selangor government to immediately announce the profits which they have earned and expected to gain from their shares in the Kesas and Sprint concessionaires. The state government should return all those profits to the people of Selangor if they really want to help the people"


Saya rasa ini adalah sesuatu yang sangat baik untuk rakyat jika Shah Alam bersetuju dengan cadangan tersebut. Pengguna lebuhraya di Selangor akan dapat menikmati kadar tol yang lebih rendah jika Kerajaan Selangor memulangkan segala keuntungan dari saham 30% dua anak syarikatnya kepada rakyat. Hebat cadangan Noh tersebut.

Namun begitu, saya juga ingin mencadangkan kepada Putrajaya untuk memulangkan semua hasil kutipan GST sejak April lalu kepada rakyat. Jangan hentikan bayaran konsesi kepada syarikat pengendali lebuhraya.

Saya yakin jika Noh berjaya memujuk Putrajaya ianya akan membolehkan rakyat Selangor lebih sayang dan percayakan Noh berbanding Azmin Ali. Noh perlu bekerja keras bermula hari ini untuk membuktikan kepada rakyat Selangor bahawa dia adalah seorang pemimpin yang boleh dipercayai.

Saya ingin menegaskan di sini supaya rakyat faham dan tahu bahawa punca sebenar kenaikan kadar tol adalah kerana Putrajaya mengambil keputusan untuk menghentikan bayaran konsesi yang sepatutnya dibayar oleh kerajaan kepada syarikat pengendali lebuhraya.

Rakyat juga perlu tahu bahawa lebuhraya yang melibatkan pegangan saham 30% anak syarikat kerajaan Selangor hanyalah KESAS dan SPRINT (yang terlibat dalam kenaikan kadar tol).

Politik adalah untuk kebaikan rakyat. Politik bukan untuk kebaikan mana-mana pihak. Kembalikan hak rakyat kepada rakyat.

Shah Alam tidak pernah menjanjikan 30% saham anak syarikatnya kepada rakyat TETAPI Putrajaya sememangnya mencanangkan bahawa kutipan GST akan dipulangkan kepada rakyat.

Saya penyokong BN, tetapi saya tidak menyokong sebarang bentuk pembohongan kepada rakyat. Pengundi BN adalah rakyat. Ianya adalah Kerajaan dari rakyat untuk rakyat. Tidak salah jika saya meminta Putrajaya memulangkan hak rakyat kepada rakyat.

Anina Saadudin


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.