Mmemorandum : Penafian hak ikat jamin untuk aktivis Khalid Ismath Satu pencabulan hak asasi paling serius dan fundamental

3:39 PM 0 Comments A+ a-



Satu rombongan masyarakat sivil yang terdiri daripada wakil-wakil 36 buah organisasi, telah menyerahkan satu memorandum pada hari ini (16 Oktober 2015) kepada Pejabat Ketua Hakim Negara di Putrajaya.

‪#‎BebasKhalid‬ ‪#‎FreeKhalid‬

Berikut adalah isi kandungan memorandum tersebut:

Kepada
Tun Arifin bin Zakaria
Ketua Hakim Negara

16 OKTOBER 2015

Penafian hak ikat jamin untuk aktivis Khalid Ismath
Satu pencabulan hak asasi paling serius dan fundamental!

Kami dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan organisasi-organisasi lain yang endorse memorandum ini amat tidak berpuashati dan terkejut dengan keputusan Mahkamah Sesyen Johor Bahru pada 13 Oktober 2015 apabila ikat jamin bagi Aktivis Khalid Mohd Ismath dinafikan dengan sebab-sebab yang langsung tidak munasabah!

Khalid Mohd Ismath, merupakan seorang aktivis mahasiswa dan ahli Parti Sosialis Malaysia telah ditahan pada 7 Oktober 2015 di bawah seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan seterusnya di tangkap semula selepas dibebaskan pada 9hb.Oktober dibawah Akta Hasutan 1948.

Beliau telah direman selama 6 hari dan akhirnya dibawa ke Mahkamah untuk dituduh pada 13 Oktober 2015. Pihak Pendakwaraya Polis telah melemparkan sebanyak 14 pertuduhan keatas beliau, 3 pertuduhan dibawah Akta Hasutan dan 11 lagi pertuduhan dibawah Akta Komunikasi dan Multimedia, 1998 .

Kami membangkit beberapa persoalan berikut atas tingkah laku pihak Peguam Negara, Pendakwaraya, Polis dan juga Institusi Kehakiman. Kami melihat Instutusi kehakiman sebagai satu simbol penting untuk menegakkan keadilan dan membela rakyat dan mempunyai peranan penting dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai "check dan balance" kepada tindak tanduk Eksekutif dan pihak-pihak lain yang berpengaruh.

Kami hujahkan beberapa perkara penting untuk tatapan Yang Amat Arif, Ketua Hakim Negara.

1. Unsur niat jahat wujud sejak awal lagi

Dipercayai pihak polis dari awal lagi tidak mempunyai sebarang bukti terhadap Khalid. Penangkapan dibawah Akta Multimedia dan Komunikasi, 1998 dibuat hanya untuk menahan Khalid dan merampas barangan kepunyaannya.

Tangkapan kedua pada 9 Okotber 2015 di bawah Akta Hasutan dibuat atas maklumat yang diperolehi dari komputer dan telefon bimbitnya yang telah dirampas. Rampasan barang-barang berkenaan adalah semata-mata untuk memancing mendapatkan sebarang bahan bukti untuk digunakan terhadap Khalid untuk mendapat maklumat mengenai seorang bekas Penasihat Undang-undang Istana bernama Kamal Hisham Jaafar.

Khalid hanya melahirkan simpati terhadap penahanan Kamal Hisham Jaafar melalui media sosial. Pada hakikatnya Khalid tidak mempunyai sebarang hubungan intip.

2. Permohonan reman dengan sewenang-wenangnya

Semasa dalam tahanan, pihak polis telah menyalahgunakan proses reman dengan sewenang-wenangnya kononya untuk melakukan siasatan? Pada masa yang sama, pihak polis juga tergesa-gesa dalam mendapatkan reman pada kali kedua pada 9 Oktober tanpa memberitahu kepada keluarga dan peguam yang mewakili Khalid.

Sepatutnya pihak polis menggunakan sepenuhnya tempoh dua hari reman yang diberikan oleh Majistret untuk melakukan siasatan

Pihak peguam tidak diberikan notis awal untuk mewakili Khalid. Ini terus-terang menunjukkan penyalahgunaan kuasa oleh polis; penafian hak representasi kepada peguam dan keadilan serta bertentangan dengan proses penghakiman dimana proses penghakiman harus melindungi hak tahanan.

3. Penangkapan semula pada 9 Oktober 2015.

PSM memandang serius tentang penangkapan semula Khalid di bawah Akta Hasutan. Penangkapan semula Khalid yang sepatutnya bebas seperti yang diarahkan oleh Majistret pada 9hb Oktober, menunjukkan bahawa pihak polis telah menghina proses dan keputusan mahkamah. Ini adalah tindakan yang tidak adil dan menggunakan kuasa polis secara sewenang- wenangya.

4. Paksaan untuk mengaku/ menerima pertuduhan yang disabitkan

Khalid semasa perjumpaan dengan keluarga telah memaklumkan bahawa, pegawai penyiasat asyik meminta Khalid untuk mengaku kesalahan dan sekiranya dia mengaku bersalah maka dia akan dibenarkan untuk berjumpa dengan pihak keluarga. Kami memandang serius terhadap perkara ini kerana kami percaya mana-mana orang yang ditahan tidak harus dipaksa untuk mengaku terhadap pertuduhan dan ini adalah bercanggah dengan peruntukan dibawah Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah (CPC) dimana tahanan mempunyai hak untuk berdiam diri dan mereka harus menjawab soalan dengan suka rela dan bukan dengan paksaan. Malah, Khalid dan keluarga Khalid masih bekerjasama dengan pihak polis dalam proses penyiasatan ini.

5. Pendakwaraya Begitu Pasti Permohonan Jamin akan Dinafikan

Kami mempersoalkan tingkah laku pihak Pendakwaraya yang begitu pasti permohonan untuk jamin akan ditolak oleh Hakim Mahkamah Sesyen SEBELUM bermulanya sidang mahkamah. Beliau memaklum kepada peguam Khalid Mohd Ismath, sudah pasti beliau tidak akan diberikan jamin .

Seolah-olah, keputusan pendengaran Mahkamah tersebut telah dibincang dan persetujui terlebih dahulu antara Peguam Negara, Pendakwaraya dan Majistret Mahkamah Sesyen. Kami mengetahui ini adalah satu tuduhan yang cukup serius tetapi kami mempertengahkan ini kepada kebijaksanaan Yang Arif untuk menyiasat.

6. Alasan yang tidak professional dan munasabah Pendakwaraya

Pihak Pendakwaan hanya mempunyai satu alasan sahaja dan alasannya cukup remeh dan tidak berlandaskan undang-undang iaitu Ketua pendakwaan berkata, “ Kami tidak mahu tawarkan sebarang jamin kerana kami tidak mahu pisang berbuah dua kali. Nanti macam kes Ali Abdul jalil, dia akan larikan diri ke Sweden”. Walaupun peguam kami memberikan pelbagai alasan undang-undang termasuk bahawa orang yang terbabit dalam kes membunuh juga boleh mendapat jamin tetapi segala hujah Peguam Khalid langsung tidak diambil kira’

Adalah amat tidak professional membandingkan kes Khalid Ismath dengan kes lain dan tambahannya pula Khalid Ismath belum lagi dibuktikan kesalahnnya!

7. Keputusan Hakim Mahkamah Seksyen satu precedent yang cukup mengerunkan

Keputusan Hakim Mahkamah Seksyen menafikan hak jamin adalah satu pencabulan hak asasi yang amat serius dan cukup fundamental. Prinsip seorang adalah tidak bersalah sehingga didapati bersalah. Innocent till proven Guilty telah dicabuli. Ini memberi satu isyarat buruk kepada kebebasan asasi yang dijamin oleh Perlembagaan Negara.

Ini merupakan satu bentuk penahanan tanpa bicara. Menafikan hak memberi jamin adalah satu bentuk hukuman dan melanggar segala prinsip keadilan, hak asasi dan prinsip perundangan yang asas.

Dengan ini, PSM dan organisasi-organisasi lain merayu supaya:

- Ketua Hakim Negara campurtangan demi memastikan keluhuran undang-undang dijaga dan tidak disalahgunakan

- Mahkamah harus memberi hak jaminan kepada Khalid Mohd Ismath dan membela orang biasa daripada dirampas kebebasan mereka

- Satu tarikh awal diberikan untuk kes ini didengar semula (revision) supaya jamin dapat dberikan

Lebih 30 aduan polis telah dibuat diseluruh negara kerana ada rasa kerisauan bahawa keselamatan khalid akan terancam jika beliau terus ditahan di negeri Johor.

- Hentikan tindakan niat jahat yang berterusan terhadap khalid mohd ismath.

- Menyiasat penyalahgunaan kuasa yang melampau oleh polis. Penahanan berterusan khalid di bawah jagaan polis hanya lah merupakan satu tindakan untuk menghukum Khalid, sedangkan Khalid sedia berkerjasama dalam sepanjang siasatan ini.

Memo ini disokong oleh:
1. Parti Sosialis Malaysia (PSM)
2. Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)
3. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)
4. Pusat Komas
5. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)
6. Student Progressive Front USM
7. Gerakan Hapus Akta Hasutan (GHAH)
8. Pemuda Sosialis Malaysia
9. Malaysian Youth and Students’ Democratic Movement (DEMA)
10. Student Progressive Front UiTM
11. Projek Dialog
12. Northern Green Youth
13. Alumni Persatuan Bahasa Tiong Hua USM (Zon Utara)
14. Buku Jalanan Seremban, Negeri Sembilan
15. Perak Civic Forum
16. DEMI Malaysia
17. LesBeFriends
18. Otai Reformis 1998
19. Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM)
20. Diversity
21. Kumpulan Kolektif Teori Timur, Kuching
22. Persahabatan Semparuthi
23. Johor Yellow Flame
24. Johor People’s Action Group (JPAG)
25. Hands Of Malaysians Extended (H.O.M.E.)
26. Persatuan Kebudayaan dan Sosial India Bandar Baru Kangkar Pulai, Johor Bahru
27. Malaysian Indian Voice, Johor
28. I support IPCMC
30. Persatuan Perikemanusiaan Johor
31. Institut Kesedaran Rakyat
32. Persatuan Dravidar Malaysia, Cawangan Masai Baru
33. Johor Indian Business Association
34. Angkatan Pembebasan Bangsa Malaysia (APBM)
35. Teoh Beng Hock Trust for Democracy
36. LLG Development Centre




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.