Kenapa Rothchild Tolong Jual Aset 1MDB ? - Wan Fayhsal

5:40 PM 0 Comments A+ a-



GEOPOLITIKA 1MDB: KENAPA ROTHSCHILD TOLONG JUAL ASET 1MDB?

oleh Wan Fayhsal

Bila saya tulis sesuatu yang serius dan berat, tak ramai yang minat nak komen (kecuali beberapa kenalan yang dah biasa dengan penulisan saya).

Tapi bila saya komen bab politik yang menaikkan emosi, laju saja orang komen semua.

Saya nak bawa perhatian sedikit tentang FAKTA yang telah berlaku dalam penjualan aset 1MDB iaitu Edra Energy kepada China General Nuclear Corporation (CGN) yang telah saya tuliskan baru-baru ini iaitu "TIGA PETANDA MALAYSIA AKAN BUAT JANAKUASA NUKLEAR": http://themalaysianreserve.com/new/story/three-indicators-why-malaysia-will-go-nuclear

Salah satu tanda ialah bilamana terlibatnya Rothschild iaitu penasihat kewangan terkenal yang kita semua tahu siapa dibelakangnya menasihati Edra Energy yang merupakan anak syarikat 1MDB.

Apa misi utama Rothschild dalam transaksi tersebut? 'MONETIZATION' yakni usaha untuk memaksimakan nilai jualan aset-aset tenaga 1MDB untuk CGN bayar dengan harga yang premium - diluar harga asal yang TNB tawarkan.

Persoalannya kini, bagaimana dan apakah yang telah dinasihati oleh Rothschild kepada Edra untuk berupaya menawarkan harga yang amat mahal (bukan saja mahal hampir RM 2 bilion tetapi juga CGN ambil KESEMUA HUTANG EDRA berjumlah RM 8 BILION!) dan CGN berjaya ambilnya tanpa rasa ada masalah!

Macam mana Rothschild bantu Edra justifikasi lebihan premium RM 2 bilion dan segala hutang tersebut untuk CGN yang semuanya berjumlah RM 18 BILION!

Tak masuk akal bukan?

Pasti ada sesuatu. Sesuatu itu dalam spekulasi i saya adalah Purchasing Power Agreement (PPA) berkenaan Janakuasa Nuklear yang 1MDB memang dari awal ingin bina seperti saya tulis panjang lebar dengna semua "qarīnah" (circumstantial
evidences) lalu di sini: http://www.rausyanfikir.com/2015/08/najibs-samson-option-is-nuclear-power.html

Tak mungkin CGN dapat kaut balik lebihan RM 8 bilion dalam jangka masa pendek.

Kemungkinan besar CGN sanggup bayar lebih sebagai "entry fees" untuk CGN bertapak dalam arena janakuasa elektrik di Malaysia yang mana mereka akan bersaing dengan TNB kelak.

Di sinilah saya ada satu lagi "circumstantial evidence" seperti saya tulis dalam artikel di atas bahawa ketika mana saya hadir ke Nuclear Power Asia 2015 awal tahun ini, saya teringat memang ada seorang konsultan senior daripada Rothschild yang turut sama menyampaikan pandangan dalam "roundtable" di seminar itu. Malangnya saya menyertai roundtable lain, bukan "financing for newcomers" yang dikelolakan oleh Rothschild.

Kalau tanya orang bank atau corporate finance tentu mereka kata ini adalah hal biasa - Rothschild sama seperti Goldman Sachs merupakan nama besar dan baik dalam arena kewangan dunia. Dulu pun Bank Bumiputera guna Rothschild untuk tubuhkan unit Perbankan Perbandangan (Merchant Bank) yang amat "lucrative" itu.

AKAN TETAPI, bagi pengkaji sejarah dan geopolitik, nama-nama seperti Rothschild, Goldman Sachs BUKAN SEBARANG NAMA.

Mereka adalah 'SHAKER DAN MOVER' dalam arena politik ekonomi antarabangsa.

Sebab itu dari awal lagi, saya jauh beda dengan penganalisa 1MDB yang lain. Saya tidak tumpukan kepada DS Najib Razak tetapi cabaran geopolitik. Bila saya dengar ucapan DS Najib dalam Perhimpunan Agung UMNO dan ulasan beliau berkenaan 1MDB dalam majlis tertutup bersama perwakilan, saya tahu beliau tidak ada kemampuan yang menyeluruh lagi tajam - seperti Tun Mahathir, Tun Daim, Tan Sri Razaleigh - untuk memahami permainan dahsyat golongan "bankers" dan "geopoliticians" yang gunakan perniagaan sebagai muka depan operasi mereka.

Saya terpanggil untuk persoalkan ini kerana saya lihat Goldman Sachs pun membeli ekuiti aset strategik Turki iaitu milik SOCAR dan Petkim berhampiran lautan Aegean (http://www.hurriyetdailynews.com/goldman-sachs-buys-into-turkish-petkims-aegean-port.aspx?pageID=238&nID=69354&NewsCatID=345).

Pada masa yang sama dua syarikat minyak Genie Energy dan Grenel Energy yang ada kepentingan dalam kawasan minyak di Syria.

Siapa pegang Genie Energy? Nama-nama besar dalam geopolitik dunia: Dick Cheney, James Woolsey, Bill Richardson, Jacob Lord Rothschild, Rupert Murdock, Larry Summers dan Michael Steinhardt

(Rujuk: http://journal-neo.org/2015/10/26/genies-and-genocide-syria-israel-russia-and-much-oil-2/)

Siapa pegang Genel Energy?

Tony Hayward, mantan bos besar BP yang letak jawatan selepas peristiwa tumpah minyak "Deepwater Horizon". Dilaporkan oleh wartawan penyiasat Genel Energy ada kepentingan dengan kerajaan Kurdistan untuk menguruskan minyak yang dibeli daripada ISIS di Iraq dengan bantuan kerajaan Turki.

Ini membuat saya tertanya-tanya, apakah dua negara Sunni paling stabil - Turki dan Malaysia - sudah diserapi pengaruh dan tangan-tangan yang boleh merosakkannya dari dalam sama seperti yang Argentina, Greece, Indonesia kena dahulu?

Kalau kes Turki bila kita faham siapa dan apa dibelakang Erdogan seperti Genie dan Genel Energy, maka kita tak hairan kenapa Syria jadi begitu.

Adakah kita juga bakal menerima nasib yang sama memandangkan petanda itu sudah wujud - walaupun dinamika berbeda??

Saya serahkan kepada anda untuk berfikir lanjut.



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.