Wan Ahmad Fayhsal: Tabayyun, Bukan Tolak Mentah

8:11 PM 0 Comments A+ a-



TABAYYUN, BUKAN TOLAK MENTAH

Dalam surah Al-Hujurat kita maklum dengan ayat "in ja'akum fasiqun bi-naba'in fa-tabayyanu" (jika datang orang-orang fasiq yang membawa berita, maka hendaklah kamu wahai orang beriman bertabayyun ke atas berita yang dibawa mereka).

Dalam bahasa Arab ini dipanggil al-Jumlah al-Shartiyyah (conditional sentence). Syarat إن (Jika) diikuti dengan pelengkap ف (maka).

Allah SWT tidak mengatakan jangan sesekali tidak percaya atau terus menolak mentah.

Allah SWT menyuruh kita siasat dengan banding bedakan (bayan) yang mana palsu yang mana betul.

Allah SWT tidak melarang kita mengambil berita dan maklumat yang benar hatta daripada orang fasiq atau musuh kita KECUALI selepas TABAYYUN.

Kemungkinan orang fasiq itu ada bercakap benar atau separa benar kerana maklumat tidak lengkap. Atau juga ada yang berniat jahat dengan melakukan "disinformation" macam penipuan SD oleh CAGM atau seperti Menteri Kewangan II yang cuba mengaburi rakyat seolah-olah selepas keluar audit tiada timbul soal duit $700 juta USD yang disalurkan keluar daripada 1MDB.

Pokoknya bak kata Arthur Conan Doyle pengarang saster penyiasat "Sherlock Holmes":

"Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth."

Aqal sihat saya berdasarkan kajian rinci yang telah saya lakukan setelah tabayyun cenderung percaya media fasiq Sarawak Report berbanding media fasiq TV 3 kerana banyak sungguh "qarinah" (circumstantial evidences) yang "suggesting" kepada unsur jenayah dalam 1MDB oleh Sarawak Report, The Edge hatta Tony Pua dan Rafizi Ramli.

Saya yakin.

Wallahua'lam.



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.