Perutusan 'Eidul-Fitri Al-Mubarak - Gerakan Harapan Baru

11:03 PM 0 Comments A+ a-



PERUTUSAN 'EIDUL-FITRI AL-MUBARAK 1436H
Pengerusi
Gerakan Harapan Baru

www.harapanbaru.net


BismilLahirRahmanirRahim

Assalamualaikum wrt dan salam sejahtera.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar . WalilLah hil Hamd.

'Eidul-fitri adalah hari kemenangan kepada seluruh Ummat Islam, di seluruh dunia. Hari kemenangan para mustadafin ke atas kelompok muktakbirin.

Marilah kita menyambutnya dengan penuh kesederhanaan. Sekaligus mengingati penderitaan insan-insan lain.

Islam adalah agama Rahmatan Lil 'Alamin, iaitu rahmat untuk sekalian alam. Justeru itu, ianya mesti dibumikan oleh setiap penganutnya bukan sekadar disyarahkan di mimbar-mimbar masjid dan kuliah-kuliah agama tetapi ianya mesti dihayati dalam setiap denyut nadi masyarakat keseluruhannya, sama ada yang Islam dan Bukan Islam.

Sejak sekian lama, sama ada kita sedar ataupun tidak, Islam sebagai agama Rahmat untuk sekalian alam telah dicemari akibat terpisahnya Aqidah dan Akhlak di kalangan Pemimpin dan Umat Islam sendiri. Maka sempena menyambut 'Eidul Fitri yang penuh barokah ini semoga sebuah Harapan Baru dapat dijelmakan agar Umat Islam dapat bergerak seiring aqidah dan akhlaknya dalam segenap corak kehidupan bermasyarakat dan bernegara.

Allah swt mengharam Umat Islam memutuskan silaturahim, maka dengan rendah hati saya mewakili seluruh Keluarga Besar Harapan Baru menyusun jari sepuluh memohon kemaafan di atas segala salah silap sepanjang persahabatan dan saya juga secara peribadi memaafkan anda semua.

'Eidul Fitri juga mencetuskan semangat politik yang baru. Menilai setiap isu yang berlaku daripada sudut gambaran besar (big picture) dan keluar dari sektarian sempit yang merugikan ummah.

Sekali lagi, saya dan keluarga serta seluruh penggerak Harapan Baru mengucapkan Selamat Hari Raya 'Eidul Fitri kepada seluruh rakyat Malaysia, dan selamat bercuti panjang kepada rakan-rakan yang Bukan Islam. Semoga Allah menerima segala amal ibadah kita semua.

Akhirnya, dengan semangat bulan Ramadhan itu hakikatnya adalah madrasah taqwa, maka marilah kita melangkah dengan semangat baru untuk sama-sama membina Kepimpinan Muttaqin selari dengan perjuangan Harapan Baru kita semua.

Selamat Hari Raya,
Mohon maaf zahir dan batin.

Harapan Baru!

MOHAMAD BIN SABU
01 Syawal 1436H
17 Julai 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.