Fajar Menyinsing Rakyat Resah. - Ustaz Idris Ahmad

8:29 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media (16)
Fajar Menyinsing Rakyat Resah.
Ustaz Hj Idris Hj AhmadNaib Presiden Pas
28/8/15


Rakyat resah dan semput dada apabila matahari menyinsing. Cerah sahaja matahari harga barang keperluan sentiasa naik, akibat kejatuhan mata wang. Bermula dengan minum pagi, terasa harga barang sudah naik. Ia ditambah dengan masalah yang sedia ada iaitu cukai GST sebanyak 6 peratus sejak 1 April 2015.

Pekerja di sektor swasta sentiasa resah memikirkan syarikat mereka terpaksa mengurangkan pekerja. Takut, apabila sampai di pejabat sudah ada notis pemberhentian kerja. Terbaru pekerja kilang NAZA di Gurun Kedah yang diberhentikan seramai 300 orang. Awal Julai kilang JVC di Seksyen 20 Shah Alam ditutup, pekerjanya ditawarkan skim pemberhentian kerja sukarela (VSS). Sebelumnya 6000 pekerja MAS telah dibuang.

Kita bimbang fenomena ini akan menimbulkan kesan sosial seperti perceraian, penyakit mental akan meningkat, apabila memikirkan kemana mereka hendak bekerja untuk menyelesaikan hutang rumah, kereta dan sebagainya. Terutama bagi pekerja yang sudah lanjut umur.
Selepas ini pula kadar faedah pinjaman akan dinaikkan. Ini lumrah dalam dunia perniagaan kapitalis akan menaikkan kadar faedah sebagai usaha menampung kos operasi apabila suasana gawat. Dengan ini sudah tentu akan meningkat kadar inflasi.

Kenapa terjadi demikian, semua gara-gara kepimpinan yang tidak amanah dengan negara dan rakyat. Berbelanja dengan boros, rasuah menjadi makanan harian daripada bawah hingga ke atas. Akhirnya beban terkena kepada rakyat marhain.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.