RM Jatuh : Sediakan Pelan Bantuan Pelajar Malaysia Luar Negara. - Nasrudin Hassan

4:21 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media Penerangan. 25

RM Jatuh : Sediakan Pelan Bantuan Pelajar Malaysia Luar Negara.

1. Ekoran daripada kejatuhan teruk nilai Ringgit Malaysia berbanding Dolar Amerika Syarikat, para pelajar persendirian Malaysia yang menyambung pengajian di luar negara berdepan tekanan kewangan yang tinggi. Ia telah meningkatkan kos yuran pengajian termasuk sara hidup harian mereka.


2. Sekiranya perkara ini berterusan, maka ramai pelajar Malaysia terpaksa menangguhkan pengajian dan pulang semula ke negara ini untuk tempoh masa tertentu. Setakat ini, Kementerian Pendidikan Tinggi belum memberikan apa-apa jaminan bagi mengurangkan bebanan kewangan yang dihadapi oleh mereka.

3. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) turut kesal dengan kenyataan Menteri Pendidikan Tinggi beberapa hari lalu yang mengambil sikap tidak serius berhubung perkara ini jika dibandingkan dengan Menteri Besar Johor yang telah meluluskan bantuan segera berjumlah RM 2.5 juta kepada para pelajarnya yang menuntut di Mesir dan Jordan.

4. Oleh yang demikian, PAS menuntut agar Kementerian Pendidikan Tinggi wajar mengemukakan inisiatif pelan bantuan terhadap para pelajar Malaysia di luar negara. Pihak kerajaan digesa berunding dengan pihak pengurusan pendidikan di luar negara (G to G) agar masalah kewangan yang sedang dihadapi tidak menjejaskan proses pengajian mereka.

5. Antara cadangan yang difikirkan perlu adalah mengkoordinasi bantuan kewangan antara Kerajaan Persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri, memberikan jaminan kewangan kepada pihak pengurusan universiti bagi pihak pelajar dan berbincang untuk melanjutkan tempoh pembayaran yuran pengajian bagi tempoh masa tertentu.

Sekian.

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
Tarikh : 12 Zulkaedah 1436 / 27 Ogos 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.