Gambaran Isu Kampung Mutiara - Zainulfaqar

4:22 PM 0 Comments A+ a-




GAMBARAN ISU KG. MUTIARA

Sebelum saya perjelaskan isu kononnya orang Melayu Kg. Mutiara diusir oleh Kerajaan Negeri, elok dapat gambar sebenar dulu isu tersebut.

الحكم على الشيء فرع عن تصوره

Isu Kampung Mutiara dekat Batu Feringghi, Pulau Pinang pun sebenarnya membabitkan tiga pihak.

Pertama, tuan tanah persendirian. Kedua, pemaju. Dan ketiga, penduduk asal di situ.

Tuan tanah persendirian itu menang kes di peringkat Mahkamah Rayuan Putrajaya, sekaligus mengakibatkan pengusiran penduduk asal dari kampung tersebut.

Secara pentadbiran, telahpun menyediakan khidmat guaman untuk penduduk-penduduk asal berwajib demi menghadapi tuntutan tuan tanah persendirian tersebut hingga ke peringkat akhir mahkamah.

Dari segi undang-undang, Tuan Tanah Persendirian memang mempunyai hak ke atas tanah tersebut, tetapi, Kerajaan Negeri melalui Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) secara pentadbiran biasanya tidak akan meluluskan permohonan pelan perancangan pembangunan di atas tanah tersebut sehinggalah tuntutan penduduk asal di situ turut diambil kira.

Selain itu, pemaju serta tuan tanah perlu mendapatkan kelulusan memulakan kerja-kerja daripada MBPP sungguhpun telah ada perintah mahkamah, supaya tidak berdepan risiko undang-undang macam kes perobohan Pasar Perai yang akan didengar pada 18 September depan.

Rundingan mesti dilakukan antara ketiga-tiga pihak terbabit, dan Kerajaan Negeri memang mahu situasi 'menang-menang' berlaku.

Contoh terbaru, 54 setinggan/penduduk asal di Sandiland Offshore dekat Komtar dapat 'rumah ganti rumah' apabila pemaju Tanjung Villa setuju dengan syor negeri.

Justeru, mengapa pula pentadbiran Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng digambarkan cuba mengusir komuniti Melayu daripada kampung setinggan berkenaan, jika kaedah pentadbiran seperti di atas dilakukan.

Dan, mengapa kita yang GHB pun digambarkan sanggup berdiam diri sebab nak bekerjasama dengan DAP dalam Kerajaan Negeri?

Kalau parti Islam berkenaan telah putuskan tahaluf siyasi dengan DAP, jangan panjangkan kebencian sesama rakyat Pulau Pinang yang mahu keharmonian kaum dan agama.

Firman Allah S.W.T :

وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ

"... dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa..." (Surah Al-Maidah: 8)

Sekian.

s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.