Sejarah Parti Pekerja-Pekerja Malaysia - Zin Mahmud

3:57 AM 0 Comments A+ a-

oleh: Zin Mahmud


Sejarah. Dalam pilihan raya umum tahun 1964, Front Sosialis Rakyat Malaya (FS) menjadi parti pembangkang utama di negara ini. Ini adalah pilihan raya umum pertama Malaysia dan satu satunya pilihan raya umum Malaysia asal. Malaysia asal terdiri daripada Malaya, Singapura, Sarawak dan Sabah.

FS tidak menukar namanya yang mengandungi perkataan Malaya kepada Malaysia. Ini kerana bukan saja parti itu hanya aktif di Malaya tetapi ia menolak penubuhan Malaysia. Parti sefaham FS di Singapura ialah Barisan Sosialis dan di Sarawak ialah Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP).
Selain FS, parti lain yang menentang penubuhan Malaysia di Malaya ialah Parti Islam Se-Malaya (PMIP). Sementara yang menyokong penubuhan Malaysia dalam pilihan raya ini ialah Perikatan dan Parti Tindakan Rakyat (PAP). Inilah pertama kali dan satu satunya kali PAP bertanding di Malaya.
FS dianggotai oleh Parti Rakyat Malaya (PRM), Parti Buruh Malaya (LPM) dan Parti Konvensyen Malaya.

Setelah Singapura dikeluarkan dari Malaysia. PAP menghentikan aktivitinya di negara ini. Tidak lama kemudian, bekas ahli PAP warganegara Malaysia menubuhkan Parti Tindakan Demokratik (DAP).

Kemudian berlaku krisis antara PRM dan LPM. Ekoran itu FS dibubarkan. pada itu, LPM gagal mengadakan mesyuarat !!ngnya dan pendaftarannya terbatal.

Sebahagian ahlinya menyertai PRM. PRM menukar fahaman dan namanya untuk menjadi Parti Sosialis Rakyat Malaya (PSRM). Sebahagian ahli LPM menyertai DAP. Sebahagian ahli yang lain pula menyertai Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) yang baru ditubuhkan. Antara ahli LPM yang menyertai PGRM ialah seorang wanita, Ganga Nayar.

Dalam pilihan raya umum 1969, Ganga Na'?!!!!!!!!!yar menang di Serendah, Selangor.
Apabila Barisan Nasional ditubuhkan, PGRM yang dikenali sebagai Parti Gerakan turut menjadi parti komponennya. Ganga Nayar keluar parti dan menyertai DAP. Dalam pilihan raya umum 1974, beliau kalah. Beliau kemudian keluar DAP dan menubuhkan Parti Pekerja-pekerja Malaysia (MWP).
Dalam pilihan raya tahun 1978, beliau bertanding di Sungei Besi tetapi kalah di tangan DAP.
Pada tahun 2015, sebuah NGO yang terdiri daripada ahli ahli PAS, Gerakan Harapan Baru (GHB) mengambil alih MWP berikutan kegagalan mereka mendaftar Parti Progresif Islam. Mereka bercadang menukar nama MWP kepada Parti Amanah Negara


s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.