Pemuda Sosialis Mengutuk Pengurangan Peruntukan Untuk Pendidikan Pengajian Tinggi Dalam Bajet 2016

9:40 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA (24/10/15)

PEMUDA SOSIALIS MENGUTUK
PENGURANGAN PERUNTUKAN UNTUK PENDIDIKAN PENGAJIAN TINGGI DALAM BAJET 2016


Pemuda Sosialis mengutuk tindakan kerajaan yang telah mengurangkan peruntukan untuk Pendidikan (KPT) dalam bajet 2016. Bajet 2016 memperuntukkan keseluruhan RM267.2 bilion. Peruntukan Pendidikan untuk tahun 2016 RM 13,378 Billion (5% dari keseluruhan peruntukan bajet 2016) adalah kurang berbanding peruntukan untuk tahun 2015 iaitu RM 15,785 Billion(5.8% dari keseluruhan peruntukan bajet 2015).

Pengumuman ini sudah pasti telah memeranjatkan dan menimbulkan rasa tidak puashati terutamanya dalam kalangan pelajar dan anak muda terhadap tindakan kerajaan ini. Ini kerana bidang pendidikan adalah satu bidang yang paling penting dalam negara dan sebelum pembentangan pun ramai pelajar telah meletakkan tuntutan mereka iaitu kerajaan harus memberi pendidikan percuma(pendidikan bukan komoditi dan tidak harus dikenakan sebarang bayaran) atau sekurang-kurangnya penambahan peruntukan untuk bidang pendidikan.

Dengan penambahan pendapatan(RM 39 Billion), hasil pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sepatutnya kerajaan meningkatkan lagi peruntukan bagi sektor pendidikan negara. Tanggujawab sesebuah kerajaan juga adalah membiayai dan menyediakan akses pendidikan untuk rakyatnya. Tetapi hasilnya hari ini kerajaan telah mengurangkan lagi peruntukan Pendidikan. Ini mencerminkan dasar-dasar neo-liberal kerajaan yang semakin hari semakin menindaxs rakyat.

Pengurangan peruntukan sudah pasti akan memberi pelbagai implikasi dalam pengurusan dan pembangunan bidang pendidikan Negara tambahan pula dengan peningkatan kos sara hidup dan pelaksanaan cukai GST. Sudah pasti pelajar adalah mangsa yang sebenar dan mereka yang terpaksa menanggung beban kos pendidikan.

Dalam Bajet 2016 bagi pendidikan objektif kerajaan adalah untuk mewujudkan sistem pendidikan tinggi yang terbaik, tapi mana mungkin dapat merealisasikannya kalau peruntukkan untuk sektor pendidikan tinggi Negara dikurangkan ???

Kesavan PS
Setiausaha Pemuda Sosialis
0103954614


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.