Saman kanun jenayah syariah : tahniah kepada kerajaan negerI kelantan

11:59 AM 0 Comments A+ a-



SAMAN KANUN JENAYAH SYARIAH : TAHNIAH KEPADA KERAJAAN NEGERI KELANTAN

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merakamkan tahniah kepada Kerajaan Negeri Kelantan di atas keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini yang telah menolak permohonan tiga anggota Parti Gerakan untuk mencabar keperlembagaan undang-undang hudud. Ia sekaligus membuka ruang yang lebih selesa untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan (II) (1993) Pindaan 2015 yang telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada bulan Mac yang lepas.


Tahniah juga dirakamkan kepada seluruh barisan peguam yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah yang telah bertungkus lumus mempertahankan hak kerajaan negeri Kelantan untuk menguatkuasakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah ini. Ia adalah hadiah yang paling berharga buat kerajaan dan rakyat Kelantan sempena ulang tahun ke 25 pentabiran "Membangun Bersama Islam" hari ini.

DPPM menyifatkan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini tepat dengan semangat yang ingin dibawa oleh EKJS (II) yang hanya dikuatkuasakan ke atas masyarakat Islam sahaja. Justeru, masyarakat non Muslim tidak sewajarnya merasakan terjejas dengan undang-undang yang ingin dilaksanakan ini.

Hakikatnya, isu saman oleh anggota-anggota parti Gerakan ini membuktikan bahawa parti komponen Barisan Nasional itu adalah merupakan parti yang anti kepada undang-undang Islam. Ia sekaligus menunjukkan bagaimana Umno selaku parti tunjang di dalam Barisan Nasional gagal mempertahankan hak umat Islam untuk mengamalkan agamanya secara mutlak. Tanpa ada sebarang kenyataan bahkan terus bersekongkol dengan parti Gerakan di dalam Barisan Nasional membuktikan bahawa Umno hanyalah bermain wayang di dalam mempertahankan Islam dan bangsa Melayu di negara ini.

DPPM juga memohon supaya seluruh lapisan masyarakat mendoakan kejayaan permohonan Tuan Guru Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan empat lagi untuk membatalkan saman pemula empat individu yang mencabar usul bagi pembentangan Rang Undang-Undang Persendirian di Parlimen. Keputusan berhubung permohonan ini dijadualkan akan diumumkan oleh Mahkamah Tinggi pada 9 November ini.

Sekian.

AHMAD FADHLI SHAARI
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Bertarikh : 7 Muharram 1437H bersamaan 20 Oktober 2015M


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.