Mohon Dedahkan Surat Penjelasan Presiden PAS dan Catatan Setiausaha Dr Yusuf Al Qaradhawi.

11:55 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

PEMUDA AMANAH JASIN, MELAKA

21 OKTOBER 2015


Pengharaman Menubuhkan Parti Islam Baru Di Malaysia oleh Dr Yusuf Al Qaradhawi: Mohon Dedahkan Surat Penjelasan Presiden PAS dan Catatan Setiausaha Dr Yusuf Al Qaradhawi.

1) Pemuda Amanah Jasin telah pun menonton video viral Presiden PAS yang menceritakan tentang haramnya hukum menubuhkan parti Islam baru di Malaysia yang telah disandarkan kepada Dr Yusuf Al Qaradhawi.

2) Kami melihat kenyataan Presiden PAS itu seperti bercanggah dengan pendapat Dr Yusuf Al Qardhawi sebelum ini kerana terdapat banyak kitab-kitab beliau yang menceritakan tentang keharusan hukum menubuhkan parti Islam yang lain. Malah Dr Yusuf Al Qardhawi juga menganggap kepelbagaian parti ini seperti kepelbagaian mazhab dalam fiqh.

3) Tulisan dan hujah-hujah ini boleh dirujuk dalam kitab beliau seperti kitab Fiqh Ikhtilaf, Fiqh Daulah serta artikel yang lain.

4) Kami berpendapat, kenyataan oleh Presiden PAS itu boleh mendatangkan persepsi yang buruk kepada rakyat Malaysia terhadap Parti Amanah Negara kerana ianya melibatkan soal halal-haram dan sebagaimana yang kita sedia maklum, perkara haram ini hukumnya berdosa dan boleh mendatangkan implikasi yang besar kepada amalan & juga pegangan umat Islam.

5) Justeru itu, kami memohon kepada Presiden PAS supaya menunjukkan surat penjelasan yang telah dihantar kepada Dr Yusuf Al Qaradhawi itu supaya umat Islam di negara ini amnya dan para ilmuan Islam khususnya dapat menilai setiap penjelasan yang telah diberikan itu.

6) Kami juga memohon agar catatan Setiausaha Dr Yusuf Al Qardhawi juga dapat ditunjukkan bersama supaya pihak kami dapat mengetahui dalil & sebab haramnya penubuhan parti Islam AMANAH.

7) Pemuda Amanah Jasin dengan ini mengambil pendirian untuk tidak membalas sebarang komen mengenai kenyataan Presiden PAS itu sehingga beliau mendedahkan dokumen-dokumen tersebut.

Sekian, terima kasih.

Adeysham Nor
Ketua,
Pemuda AMANAH Jasin, Melaka.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.