Mengenali Hasrizal Menerusi Tulisannya - Dr. Mohd Hasan

10:50 AM 0 Comments A+ a-



Mengenali Hasrizal Menerusi Tulisannya

Mengenali Hasrizal Jamil menerusi tulisan beliau dalam blog sejak belasan tahun sudah cukup untuk kita membuat kesimpulan bahawa beliau seorang yang sentiasa berkonflik dengan diri sendiri. Sejak alam pengajiannya di Jordan membawa kepada penghijrahannya ke UK kemudian kembali ke Malaysia satu sikap yang melengkari dirinya ialah mudah tertekan dengan suasana dan keadaan dan tidak berlapang diri.

Keadaan itu menjadikan dirinya gagal untuk menjadi seorang pemimpin. Seorang pemimpin sentiasa berlapang dada dengan perbezaan, mampu menyesuaikan diri dengan keadaan, tidak beremosi terhadap suasana serta tidak bersifat keakuan.

Ketika di Jordan dia gagal membawa dirinya berinteraksi dengan jamaah PAS yang beliau ikuti sehingga membawa dirinya beruzlah. Meskipun namanya terkenal menerusi kumpulan nasyid terkenal al-Firdaus yang ditubuhkan oleh jamaah PAS di Jordan.

Penglibatannya dengan perkaderan pelajar PAS di UK menjadi ruang untuknya membawa fikrah dan wacana "Hasrizal" bukan wacana PAS menggambarkan sikapnya yang juga tidak boleh berinteraksi dengan jamaah atau organisasi yang diikutinya.

Tulisan-tulisan yang beremosi yang sentiasa diviralkan sudah cukup untuk kita menilai siapa Hasrizal Jamil. Bukanlah beliau seorang yang terbaik untuk dijadikan teladan kerana beliau seorang yang gagal dalam kehidupan.

Cuba lihat kegagalannya dalam akademik di Universiti di saat beliau terkenal sebagai motivater. Dia sendiri gagal memotivasi diri untuk maju dan konsistant dalam akademik. Sepatutnya seorang yang rajin menulis dan mengkaji seperti dirinya sudah mampu mencapai gelaran akademik "doktor" namun ianya tidak berlaku. Saya sendiri tidak pasti status terkini adakah beliau telah berjaya mendapatkan ijazah sarjana beliau yang tertangguh dan bertukar-tukar universiti dan jurusan itu.

Ketika beliau menyertai MURSHID, sebagai medium menghimpunkan ustaz-ustaz selebriti, beliau juga khabarnya berkonflik dengan beberapa ustaz lalu bertindak menyisihkan diri beberapa ketika sebelum dipujuk untuk bersama kembali.

Tulisan-tulisannya penuh dengan prasangka terhadap orang lain, memperkecilkan keilmuan orang lain, menganggap hanya dirinya satu-satu yang mengetahui. Kebenaran bagi dirinya hanyalah apa yang dia rasakan benar dan bersumberkan dirinya. Ini bukannya ciri seorang ilmuwan tetapi ciri seorang bekas hamba Tuhan yang pernah tersungkur kerana kagum dengan dirinya sendiri sehingga akhirnya menolak untuk sujud kepada Tuhan.

Cukuplah semua ciri-ciri negatif bagi sesiapa yang mengenali beliau menerusi tulisan beliau untuk membuang ke dalam tong sampah segala pandangannya yang tidak akademik dan beremosi.

Maaf Hasrizal, saya terpaksa menulis sebegini di saat tulisan hodoh tuan diviralkan di ambang Syawal.

Dr. Mohd Hasan bin Hamdan Phd.
Petaling Jaya
2 Syawal 1436 Hijrah


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.