Permasalahan Taahud baiah dan Kafarah Sumpah. - Ahmad Hakimi Othman
Permasalahan Taahud baiah dan Kafarah Sumpah.
Terasa ingin merungkai kekeliruan yang ditimbulkan oleh Ustaz Fauwaz Fadzil ini.
Menerusi tulisan ini terdapat beberapa kekeliruan padanya:
1. Keliru antara baiah dan sumpah.
2. Kurang jelas antara jemaah, daulah dan ikatan kedua duanya.
3. Keliru antara politik Islam dan Feqah berkenaan Politik dan siasah.
Dalam kekeliruan baiah taahud dan Sumpah,
Ustaz Fauwaz menyamakan ikatan baiah dan sumpah atas nama Allah yang boleh dikaffarahkan sekiranya mahu keluar dari ikatan sumpah.
Sebagai contoh, bersumpah atas nama Allah tak akan pijak negeri selangor, maka nak membatalkan sumpah ada kaffarahnya.
Namun dalam baiah taahud, sememangnya ada kalimah qasam wallahi wabillahi watallahi, tetapi sumpah baiah adalah baiah mengikat ikatan sesama insan dengan Allah dengam syarat yang kekal.
Dalam baiah gerakan islam, kita baiah taahud untuk berjuang islam sehingga akhir hayat selagi mengikut syariat. Maka, selagi syarat kekal, baiah adalah kekal.
Berkenaan dengan baiah daulah dan jemaah.
Apakah setiap naqib yang membaih Nabi ketika baiatul aqabah satu dan Dua dalam keadaan bernegara?
Apa pula status baiah tersebut? Boleh terbatal dengan kaffarah menyembelih kambing?
Maka, dalam hal seterusnya, kekeliruan dalam memahami jemaah islam dan fenomena taadud jemaah yang berlaku. Apakah keharusan jemaah baru sekiranya jemaah yang sedia ada masih perjuangkan islam? Maka apa jawapan kita kepada Allah supaya Jangan berpecah?
Seterusnya kekeliruan ini membawa kepada mencampur aduk fiqh siasah dan fiqh ibadat tanpa memahami isu sebenar. Namun malang, ramai yang keliru.
Moga, tulisan ini mencambahkan pemikiran supaya lebih teliti mengeluarkan pendapat di luar bidang yang tidak kita bukan ahlinya.
Ahmad Hakimi Othman.
ketua Pemuda Dpp Kuala Selangor.
18 jul 2015
Sila kongsi artikel ini...