Solidariti Untuk Pak Shukor Haron, Kembalikan Kebebasan Media - GHB

3:32 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media:
SOLIDARITI UNTUK PAK SHUKOR HARON,
KEMBALIKAN KEBEBASAN MEDIA


28 Julai 2015 | George Town

Berita pemberhentian kolumnis veteran Pak Shukor Harun daripada Harakah menjadi satu lagi tanda kegelitaan Kebebasan Media di tanah air ini.

Baru semalam, saya mewakili Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) menerima jemputan bersolidari bersama-sama Gabungan Wartawan Akhbar Pulau Pinang memprotes pergantungan permit penerbitan dua akhbar The Edge, hari ini berita buruk daripada media yang menjadi lidah rasmi Pas pula.

Sumber memberitahu, tulisan Pak Shukor Haron mula disekat untuk disiarkan dalam portal berita Harakahdaily pada menjelang Hari Raya Aidilfitri lagi.

Selain itu, kolum Sastera yang diselenggara oleh seorang lagi wartawan, Sdr. Ali Bukhari Amir di Harakahdaily turut ditutup, selepas cerpen "Rumah Baru" disiarkan.

Dikatakan, khidmat Pak Shukor Haron ditamatkan antara lain kerana dilihat mengkritik Pas dalam beberapa tulisannya di The Malaysian Insider, walaupun tulisan beliau dalam Harakah jejas tidak memihak.

Muktahir ini, Pak Shukor Haron juga dilihat aktif mengikuti perkembangan ‪#‎HarapanBaru‬ melalui deklamasi puisi dan mengarang puisi panjang tentang #HarapanBaru, barangkali mengakibatkan beliau dizalimi.

Sepatutnya penulisan kritikal Pak Shukor mengenai dinamika politik dalaman PAS wajar dihargai, bukan dizalimi.

Apa bezanya pergantungan permit penerbitan The Edge atas sebab mendedahkan skandal 1MDB, dengan pemberhentian Pak Shukor Harun daripada Harakah kerana menulis secara kritikal mengenai politik dalaman Pas?

Pas harus jujur, tak cukup hanya menyebut "sokong kebebasan media", tapi pada masa yang sama menafikan hak kewartawanan orang seperti Pak Shukor Haron yang krisis itu.

Tak berkuasa lagi, Pas seakan sudah simpan kuku dan melayan tidak adil ke atas wartawannya.

Bayangkan jika berkuasa, barangkali mungkin sama zalim dengan rejim Umno BN sekarang.

Padanlah ada yang seorang rakan sekerja lama di Harakahdaily pagi tadi mencebik, "Tamat perkhidmatan Pak Shukor itu berdasarkan 'Islamic Security Act' (ISA) itu sebab Pas tiada kuasa macam KDN."

Sokong Kebebasan Media!
Solidariti Untuk Pak Shukor Haron!

ZAINULFAQAR YAACOB
Ketua Penerangan (sementara)
Gerakan Harapan Baru (GHB) Pulau Pinang

merangkap

Timbalan Pengerusi II
NGO PasMa Pulau Pinang






--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.