14/8/2015 Berita perletakan jawatan PAS cawangan Bukit Bayan Bukit Katil Melaka.

2:16 PM 0 Comments A+ a-





14/8/2015 Berita perletakan jawatan PAS cawangan Bukit Bayan Bukit Katil Melaka.

oleh:
Jauhar Muhammad Dawi

Pada jam 9 malam semalam ketua cawangan PAS Bukit Bayan Bukit Katil En Shamsir bin Mohd 46 tahun bersama-sama 4 orang yang lain telah meletakan jawatan mereka.

En Shamsir bin Mohd merupakan Ketua cawangan yang di lantik semasa mesyuarat agong sejak tahun 2013 lagi dan juga pada sesi 2015-2017.


Perletakan jawatan ini di buat atas sebab-sebab:

1) Kami tidak dapat menjalankan amanah yang telah di berikan kepada kami dalam mesyuarat agong yang lepas.

2) Kami telah tidak sehaluan dengan pimpinan pelbagai peringkat yang ada hari ini.

3) Kami rasa kecewa dengan segala tohmahan dan keegoan sesetengah pihak di dalam jemaah PAS.

Cawangan Bukit Bayan ini di bawah DUN Bukit Baru dimana Dr Khalid Kassim adalah calon PAS yang memenangi pilihanraya pada tahun 2013. Ada di kalangan mereka yang meletakan jawatan juga merupakan bekas calon PAS pada pilihanraya pada tahun 2008 iaitu Tuan Hj Bakrin bin Sidek. Beliau juga merupakan pengerusi kelab veteran PAS Negeri Melaka sehingga sekarang.

Perletakan jawatan ini menunjukan akar umbi PAS di kawasan DUN menang amat tidak bersetuju dengan corak pimpinan pusat yang ada sekarang. Mereka juga bukan orang yang kecewa di sebabkan kekalahan dalam pertandingan peringkat cawangan tetapi mereka menganggap hala tuju PAS pada masa sekarang adalah tidak sesuai dengan demografi politik pantai barat.

Antara sebab perletakan jawatan ini ialah mereka merasakan pemilihan peringkat pusat yang lepas tidak menunjukan akhlak dalam gerakan Islam di mana banyk fitnah dan tomahan di lemparkan kepada pimpinan yang bertanding tanpa ada tegahan keras daripada Tuan Guru Presiden. Ia mengakibatkan hubungan sesama ahli menjadi rengang.

Oleh yang demikian mereka merasakan keputusan yang di buat semalam adalah tepat atas dasar prinsip bukan kerana perkara yang lain. Selepas ini kemungkinan akan ada lagi berita tergempar di kawasan Bukit Katil. Sama- sama kita nantikan.




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.