Awas, Kita Menongkah Arus dan Berlawan Menentang Sistem - Tunku Mahkota Johor

7:55 PM 0 Comments A+ a-



AWAS, KITA MENONGKAH ARUS DAN BERLAWAN MENENTANG SISTEM!

Sebelum ini, telah dibangkitkan isu berkenaan pelbagai keputusan pengadilan yang menjadi persoalan. Kelihatan seolah-olah seperti pengadil mendapat "arahan" daripada pihak yang berkepentingan untuk memberikan kelebihan kepada pasukan tertentu. Dengan beberapa keputusan pengadil yang mencurigakan kebelakangan ini, ianya mengukuhkan lagi persepsi umum terhadap perkara tersebut. Perkara ini bukannya baru, tetapi telah berlarutan bertahun-tahun lamanya. Saya tidak mempertikaikan keputusan perlawanan, saya hanya mempersoalkan mutu pengadilan bolasepak negara. Apatah lagi ianya secara langsung memberi kesan kepada barisan pemain pasukan, terutama sekali dalam tempoh masa yang kritikal seperti sekarang.


Saya tetap teguh dan tidak berganjak daripada pendirian saya bahawa para pengadil mestilah beroperasi di bawah naungan sebuah badan yang bebas dan berkecuali, dan bukannya secara langsung di bawah FAM. Selagi permasalahan ini tidak ditangani, selagi itulah dilihat terdapat konflik kepentingan antara FAM, pengadil dan pasukan tertentu. Oleh itu, saya ingin mengingatkan kepada seluruh penyokong Johor, berdirilah dengan teguh di belakang pasukan kita. Andalah harapan dan kekuatan pasukan. Kerana kita perlu sedar bahawa kita berdepan dengan pelbagai halangan dan rintangan, selain menongkah arus melawan sistem yang telah berakar dalam bolasepak tanah air selama lebih 30 tahun.

DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor

-----------

BEWARE! THE ODDS ARE STACKED AGAINST US, WE ARE PLAYING AGAINST THE SYSTEM!

Previously, much was said about the decision of referees that are questionable. It looks as if the referees received "orders" from interested parties to give advantage to certain teams. With several questionable calls by the referees of late, it only serves to reinforce public perception of the matter. This is not an issue that popped up yesterday, but has been ongoing for many years. I do not dispute match results, only the quality of our refereeing. Even more so when it affects a team's line up, especially at a very critical time such as now.

I remain firm with my stand that referees should operate under an independent and neutral body, and not directly under FAM. So long the current situation remains, there will always be a conflict of interest between FAM, referees and certain teams. With that, I urge the Johor fans to stand firm behind our team. You are the team's hope and strength. We must realize, not only are we facing seemingly insurmountable odds, but we are also going against a system that is deeply rooted in the country's football for over 30 years.

HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Crown Prince of Johor

m 


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.