Isu Tanah Dan Perkampungan Melayu di Pulau Pinang - Tuan Iszuree Ibrahim

1:43 AM 0 Comments A+ a-



Isu Tanah Dan Perkampungan Melayu di Pulau Pinang

Oleh Tuan Iszuree Ibrahim | Setiausaha BPPN Pulau Pinang dan AJK Lajnah Tanah PAS Pusat | 25 Ogos 2015





Pada 19 September 2014, selaku perwakilan di Muktamar PAS ke-60 di Batu Pahat, Iszuree mempersoalkan mana-mana pembangunan yang melibatkan perkampungan warisan sama ada melayu atau pun bukan melayu, nasib mereka perlulah dibela oleh sebuah Kerajaan Baru yang menang dalam PRU ke 11 pada 2008 yang dipilih rakyat dan tidak sepatutnya bersikap yang sama diambil dengan pentadbiran BN yang mengambil sikap mengabaikan masalah rakyat dan penduduk dengan beralasan memberi laluan kepada projek-projek pembangunan.


Polisi kelulusan pembangunan yang disyaratkan oleh MBPP dan Kerajaan Negeri kini masih mengunakan kaedah lama iaitu pemaju perlu menyelesaikan masalah penduduk "setinggan" di atas tanah pembangunan sebelum kelulusan diberi oleh MBPP . Syarat ini perlu digubal semula dan diubah dengan mensyaratkan Pemaju perlu menyerap penduduk (yang telah bermastautin lebih dari 30 tahun dengan pelbagai aktiviti sosio ekonomi) di kawasan berkenaan dengan menyediakan unit rumah ganti rumah yang bersesuaian di kawasan berkenaan atau dalam perlingkungan kawasan pembangunan tersebut.

Ini akan menggelakkan masyarakat yang telah diwarnai dengan budaya setempat dari dihakis atau dihalau dari kawasan berkenaan. Contoh yang terbaik adalah di George Town di mana kesan pembangunan yang tidak mengambil kira faktor sosio ekonomi dan kebudayaan setempat menyebabkan orang melayu tertindas dan termasuk hilangnya jemaah di Masjid Melayu Jalan Acheh yang tidak mampu menjalankan solat jumaat berjemaah yang terpaksa bergilir dengan Masjid Kapitan Keling.

Kerajaan Negeri tidak langsung berusaha untuk menunaikan manifesto yang dijanjikan pada PRU13 di bawah tajuk WARISAN di mana di dalam manifesto berkenaan Kerajaan Negeri berjanji untuk mewujudkan perlingkungan sempadan perkampungan warisan melayu mahupun bukan melayu contohnya Kampung Batu Uban, Tanjung Tokong, Kampung Mutiara , Kampung Siam, Kampung Ceti dan tiada usaha langsung dibuat setelah janji itu disepakati oleh tiga Parti.

Sebaliknya, Kampung Ceti yang majoriti hampir 90% masyarakat bukan melayu di Batu Feringgi dibela dalam membantu mereka untuk menyelesaikan kemelut perumahan bila dilanda pembangunan. Begitu juga Kampung Siam di Pulau Tikus yang terdiri dari masyarakat Siam menghadapi tindakan makamah untuk diusir dari kawasan yang mereka duduki sejak kurun ke 18 lagi telah dibantu oleh Kerajaan Negeri.

Kenapa tidak pula dibantu oleh Kerajaan Negeri ke atas penduduk Kampung Mutiara dan Kampung yang dihuni oleh masyarakat melayu Islam. Ini menunjukkan amalan yang tidak mencontohi slogan dibawa oleh Kerajaan Negeri Sendiri iaitu CAT(Cekap-Akauntabiliti-Telus).

Jika mereka ikhlas, Kerajaan Negeri yang juga dipimpin oleh TKM 1, YB Dato Rasyid Hasnon perlu tampil menangani isu orang melayu seperti mana beliau pernah berjanji suatu ketika dulu bila mana dilantik sebagai TKM 1 bahawa masalah orang melayu adalah masalah beliau juga dan beliau mendakwa bahawa beliau umpama Ketua Menteri kepada orang melayu dalam suatu ceramah di Pulau Pinang.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.