Selesaikan Status Projek Plaza Rakyat Dan Pudu Sentral - Nurul Islam Mohamed Yusoff

1:01 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

NURUL ISLAM MOHAMED YUSOFF

Timbalan Ketua


Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

12 ZULKAEDAH 1436 | 26 Ogos 2015

SELESAI STATUS PROJEK PLAZA RAKYAT DAN PUDU SENTRAL

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menuntut penjelasan status perkembangan terkini daripada Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Menteri Wilayah Persekutuan dan pihak-pihak berkaitan berhubung dua projek utama di Kuala Lumpur iaitu Plaza Rakyat dan Pudu Sentral.

Projek Plaza Rakyat telah terbengkalai kira-kira 20 tahun lalu. Kontraktor utama projek berkenaan iaitu Plaza Rakyat Sdn Bhd (PRSB) dilanda masalah akibat daripada Krisis Kewangan Asia 1997/1998. Sehingga ke hari ini, tiada berita lanjut mengenai perancangan keseluruhan projek tersebut termasuk pemaju yang akan dianugerahkan kontrak tersebut.

Pada tahun lalu, sebuah syarikat Ivory Properties Group Berhad dikatakan telah memenangi bidaan untuk mengambil alih projek berkenaan namun telah ditolak oleh DBKL atas faktor-faktor yang tidak diperincikan. Bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur telah berikrar pada tahun lalu untuk memulihkan projek tersebut namun difahamkan perundingan bersama PRSB masih belum dimuktamadkan.

Hentian Pudu Raya yang telah dinaiktaraf sejak tahun 2011 kepada Pudu Sentral dengan kos berjumlah RM 52 juta telah diarah untuk berpindah ke Terminal Bersepadu Selatan. Mengapa Pudu Sentral diarah berpindah sedangkan ia baru sahaja dinaiktaraf dengan kos yang tinggi? Adakah arahan ini turut memberi kesan kepada pembangunan setempat yang turut melibatkan Plaza Rakyat? Jika ya, apakah projek sebenar yang akan dibangunkan di kawasan tersebut?

Sekian, terima kasih.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.