Nota : Perutusan Kemerdekaan - Dato Mohd Ramalan Yunus

8:19 PM 0 Comments A+ a-



Nota : Perutusan Kemerdekaan.

oleh: 
Dato Mohd Ramalan Yunus

Nota kali ini adalah Perutusan Kemerdekaan dari saya kepada anda semua yang saya hormati. Perlu saya ingatkan, ini adalah Perutusan Kemerdekaan bukan Perutusan Hari Kemerdekaan. Semoga anda semua memahami bahawa ianya adalah dua perkara yang berbeza.

Kenapa Perutusan Kemerdekaan ? Ini kerana saya berpegang teguh kepada kenyataan saya bahawa negara ini tidak pernah di jajah oleh negara luar atau kuasa luar. Namun demikian dalam masa yang sama kita juga belum merdeka kerana kita sedang di jajah UMNO. Sudah 58 tahun kita di jajah oleh UMNO.

Pihak British mengetahui bahawa kesetiaan orang-orang Melayu kepada Raja dan negaranya adalah cukup tinggi. Tidak mudah bagi mereka untuk mengalahkan orang Melayu apalagi untuk menjajah mereka tanpa menggunakan tipu muslihat yang paling halus.

Strategi pertama mereka adalah dengan menukar Raja-Raja Melayu yang haq dengan Raja-Raja Melayu yang di taja oleh mereka. Setelah itu mereka mengarahkan Raja-Raja Melayu tajaan mereka untuk menyerahkan kedaulatan mereka kepada Malayan Union.

Strategi kedua pula adalah menubuhkan sebuah pertubuhan politik iatu UMNO. UMNO ditubuhkan dengan satu tujuan iaitu untuk mengalihkan sokongan orang-orang Melayu daripada Raja-Raja Melayu kepada sebuah pertubuhan politik.

Setelah UMNO berjaya mendapatkan sokongan orang-orang Melayu maka dimeterailah perjanjian antara kerajaan British dan UMNO. Semenjak dari itu sehingga kini UMNO telah menjadi proksi kerajaan British untuk mentadbir dan memerintah Tanah Melayu.

UMNO telah menyuntik fahaman sekularisme ke dalam masyarakat Melayu bagi melemahkan aqidah Islam mereka dan mengawal mereka dengan sistem demokrasi dan kapitalis. Inilah yang berlaku sehingga ke hari ini.

Selama 58 tahun UMNO memerintah negara ini dengan segala fakta dan persepsi yang mengelirukan orang-orang Melayu sehingga orang-orang Melayu percaya bahawa mereka telah di jajah selama lebih dari 400 tahun oleh Portugis, Belanda, British, Jepun dan British kembali.`

Begitu hebat dan dahsyat sekali pembohongan dan penipuan yang telah di lakukan oleh UMNO terhadap orang-orang Melayu. Orang-orang Melayu lupa asal usul dan sejarah sebenar mereka. Mereka lupa bahawa suatu masa dahulu mereka adalah satu bangsa yang terkenal di seluruh pelusuk dunia.

Sebelum kedatangan British, Tanah Melayu ( suatu masa dahulu di kenali sebagai Benua Siam Kedah Malaka Pasai Ma ) yang pusat pentadbirannya di kaki Gunung Jerai sebelum berpindah ke Ayuthia telah melaksanakan undang-undang Islam seperti Qisas, Taqzir dan Hudud. Ini boleh di buktikan dengan adanya manuskrip Undang-Undang Kedah yang telah di tulis pada tahun 837 Masihi bersamaan dengan 222 Hijrah.

Oleh itu adalah menjadi kewajipan setiap orang Melayu/Islam untuk membebaskan diri dari penjajahan politik yang di lakukan oleh UMNO dan juga parti-parti politik yang lain.

Untuk menjadi bebas dan merdeka, orang-orang Melayu perlu kembali kepada Raja-Raja Melayu dan menolak politik kepartian. Selama 58 tahun telah terbukti bahawa politik kepartian tidak mampu menyatukan rakyat Malaysia. Suasana politik sentiasa berada di dalam ketegangan akibat di landa dengan pelbagai krisis.

Begitu juga dalam bab ekonomi. Ekonomi juga sentiasa berada di dalam keadaan yang tidak stabil kerana sering berlaku krisis ekonomi.

Dalam bab pentadbiran dan pengurusan. Rasuah, salah guna kuasa dan pecah amanah sudah menjadi budaya dan amalan biasa di kalangan penjawat awam dan masyarakat.

Persoalannya sekarang, sampai bila perkara-perkara seperti ini mahu di biarkan berterusan ?

Sampai bila kita mahu di jadikan hamba abdi seperti lembu yang di cucuk hidung kepada sistem yang telah terbukti tidak mampu membawa keharmonian dan kesejahteraan kepada rakyat di negara ini ?

Tanyalah kepada diri masing-masing, apakah kita sudah merdeka sebelum kita berteriak... Merdeka ! Merdeka !

Renungkanlah... Saya sekadar mengingatkan.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.