Perginya Seorang Ulama Ummah - Aizam Mas'ud

7:00 PM 0 Comments A+ a-



PERGINYA SEORANG ULAMA UMMAH

Saya masih ingat pada tahun 2008, ketika diamanahkan oleh jabatan utk menguruskan Tokoh Maal Hijrah 1430H. Bermula daripada memaklumkan pemilihan beliau sebagai tokoh, menemani beliau sepanjang 6 hari termasuk bersama-sama menginap di hotel yg sama hinggalah beliau berlepas kembali ke negaranya. Inilah kenangan paling sukar saya lupakan sampai bila-bila.

Beliau yg saya maksudkan adalah al-Marhum Fadhilatussyaikh al-'Allamah al-Ustaz Dr. Wahbah bin Mustafa al-Zuhaili empunya khazanah ilmu terunggul abad ini iaitu al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh & al-Tafsir al-Munir.

Pemergian beliau pd petang Sabtu 8 Syawwal 1436H (waktu Syria) amat-amat mengejutkan pencinta ilmu Islam di seluruh dunia. Masih terngiang-ngiang di ingatan saya wajah beliau yg sentiasa tersenyum dan tidak lokek utk memberikan nasihat dan jawapan apabila ditanya sebarang persoalan.

Moga Allah mengampuni, merahmati dan menempatkan beliau di dalam syurga-Nya yang tertinggi bersama para siddiqin, syuhada' & solihin. Ya Rabbal 'Alamiin..


Aizam Mas'ud



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.