Sekilas Pandang Komiti Baru Ekonomi Najib- Wan Ahmad Fayhsal

1:55 PM 0 Comments A+ a-



SEKILAS PANDANG KOMITI BARU EKONOMI NAJIB



Rata-rata ini adalah team Tun Mahathir yang troubleshoot 1998 dan Danamodal/Danaharta.

Saya ada kepercayaan kepada Tan Sri Nor Mohamed Yakcop. Beliau insan yang bertanggungjawab bawa saya keluar daripada PETRONAS dan dibawa masuk ke Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU), Jabatan Perdana Menteri 3 tahun lalu sewaktu beliau Menteri EPU dalam kabinet Pak Lah.


Tahun lalu dalam satu persidangan ekonomi Tan Sri Nor "lamented" akan kesan "financialization" ke atas "real economy". Menjadi "bankers" lebih mulia dan menggiurkan berbanding productive workers seperti Engineer, Doktor dan lain-lain. Beliau ada perspektif yang menarik tentang ekonomi dan dunia kewangan seperti dibuktikan dalam buku "Notes to Prime Minister" yang menceritakan bagaimana beliau membantu Tun Mahathir mengukuhkan ekonomi negara ketika 1997-1998. Beliau juga yang bantu Tun Mahathir untuk pulihkan ekonomi negara "aftermath" kepada 1997.

Cuma saya musykil, dimana ulama' yang arif dan pakar dalam bidang ekonomi dan kewangan Islam dan Fiqh al-Mu'amalah? Mana Daud Bakar? Mana Asyraf Wajdi? Mana Dr Mohammed Khalid dari Khazanah Research Institute?

Juga dari segi "economic school of thought", mana pemikir political economy Marxis yang arif dalam teori aliran modal - masalah sebenar disebalik krisis kewangan dunia kini?

Mana wakil Austrian school yang boleh berhujah bawa perspektif money creation disebalik "boom and bust cycle" dan "inequality"?

Takkan semua pakar ekonomi neo-classical dan bankers saja?

Tapi kita tahu masalah sebenar boleh diselesaikan dengan menukar Menteri Kewangan dan Perdana Menteri. Faktor luaran kita boleh kowtim dengan BRICS nanti.

Tapi itupun kalau ada Pak Menteri yang mampu fikir macam Tun Mahathir la dengan dasar geopolitik yang bukan Anglo-Amerika.






Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.