Pemberhentian Pekerja NAZA Automtive Manufacturing Sdn Bhd - KGAM HB Kedah

11:10 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA

PEMBERHENTIAN PEKERJA NAZA AUTOMOTIVE MANUFACTURING SDN BHD (NAZA)

Gerakan Anak Muda (GAM) Harapan Baru Kedah melihat pemberhentian pekerja NAZA seramai kira-kira 294 orang seperti yang telah dimaklum dan dilaporkan kepada media massa adalah satu kesan langsung daripada kemerosotan ekonomi yang melanda negara ini.


GAM Kedah telah difahamkan bahawa pihak pengurusan NAZA setelah mengambil pelbagai tindakan untuk menghadapi cabaran semasa bagi memastikan syarikat terus beroperasi akhirnya terpaksa membuat pengstrukturan semula pekerja besesuaian dengan jumlah pengeluaran mereka yang menyebabkan pekerja perlu dikurangkan dan natijahnya pekerja-pekerja terpaksa diberhentikan. Dari sudut ekonomi GAM Kedah melihat perkara ini adalah salah satu dari kesan kemerosotan ekonomi dimana mengikut kaedahnya apabila permintaan terhadap sesuatu barangan berkurangan pengeluaran terhadap suatu barangan akan dikurangkan. Ini secara tidak langsung menunjukkan kuasa beli rakyat adalah berkurangan. Situasi ini diburukkan lagi oleh kejatuhan nilai Ringgit berbanding US Dolar.

GAM Kedah amat bersimpati dengan nasib yang diterima oleh pekerja-pekerja yang diberhentikan oleh NAZA yang mana GAM Kedah difahamkan bahawa kebanyakan mereka adalah terdiri dari anak muda berbangsa melayu. GAM Kedah juga difahamkan bahawa kebanyakan mereka ini isteri mereka adalah suri rumah. GAM juga mencadangkan kerajaan negeri Kedah berbuat sesuatu bagi mengurangkan beban pekerja NAZA ini. Nasib mereka perlu dibela, Pihak berwajib seperti kementerian sumber manusia perlu membantu pekerja NAZA ini mencari pekerjaan lain.

Kegagalan Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak dalam mentadbir dan mengurus ekonomi negara telah menyebabkan negara dilanda kemerosotan ekonomi yang amat membimbangkan disamping nilai Ringgit yang semakin menurun dan tidak menentu. Perdana Menteri Malaysia tidak harus lagi menyembunyikan bahawa negara ini menghadapi kesan dari kemerosotan ekonomi.

Jesteru itu GAM Kedah mendesak Perdana Menteri Malaysia yang juga Menteri Kewangan untuk meletak jawatan disebabkan kegagalan beliau mengurus ekonomi negara dengan baik, dan akibatnya rakyat yang menerima kesan diatas kegagalan beliau.

GAM Kedah menggesa satu sidang Parlimen khas perlu dipanggil dengan segera bagi menyelesaikan kemelut ekonomi negara ini sebelum terlambat. Usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri perlu menjadi agenda permulaan bagi merealisasikan agenda perubahan ini.

Ridzwan Abu Bakar,
Ketua Gerakan Anak Muda
Harapan Baru Kedah.l


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.