Amerika Sudah Lama Tahu Siapa dan Dari Mana RM 2.6 billion Derma -Wan Ahmad Fayhsal

1:49 PM 0 Comments A+ a-



AMERIKA DAH LAMA TAHU SIAPA DAN DARI MANA RM 2.6 BILION DERMA




laporan terbaru NYT:
http://mobile.nytimes.com/2015/09/19/world/asia/malaysia-blocks-critic-of-prime-minister-from-taking-case-to-us.html

Hari ini The New York Times laporkan bahawa Datuk Khairuddin Abu Hassan memang sudah aturkan pertemuan dengan FBI melalui bantuan Kedutaan Amerika di Malaysia seperti ulas peguam beliau Matthias Chang.


Ingat bahawa persidangan UN sedang berlangsung di New York minggu depan dan DS Najib akan berada di sana.

Semua ini sebenarnya sudah lama dijangkakan Amerika. Memandangkan Swiss, UK, Hong Kong, Singapore sudah bertindak mereka juga terpaksa buka ruang untuk dibuka kes ini.

Kenapa? Seperti saya hujahkan banyak kali akhbar NYT sendiri terjemah laporan berkenaan kegiatan Jho Low dalam Bahasa Melayu (sangat pelik bukan?) yang mencurigakan di Amerika melalui pembelian lukisan jutaan ringgit, apartment dan villa serta kegiatan "philanthropy" yang "star-studded".

Aliran duit derma itu asalnya dalam USD dan masuk ke dalam sistem SWIFT yang menjaganya adalah US. Setiap transaksi USD mana-mana dalam dunia ni kena lalu Bank di New York.

US memang dah lama tahu dan gunakan bank BSI (bank yang ada units 1MDB) yang ada program kerjasama "money laundering" dengan Jabatan Peguam Negara (DoJ) Amerika. US juga yang izinkan bank "private" asal milik AIG dijual kepada Aabar dan ditukar jadi Falcon Private Bank yang digunakan untuk salur duit derma RM 2.6 bilion tersebut.

Ringkasnya US memang ada fail korupsi setiap pemimpin negara di seluruh dunia kerana mereka adalah penyelaras dan penjaga sistem perbankan dunia. US gunakan sistem perbankan sebagai umpan dan perangkap bagi penjenayah dan mana-mana pemimpin negara yang korup. Ini telah banyak dilaporkan.

Saya dah kaji banyak "Congress Report" berkenaan "Money Laundering". Mereka memang teliti macam kes FIFA baru-baru ni.

Sebab itu awal-awal saya dah tulis pasal Akta RICO yang sememangnya dengan bukti-bukti yang kini semakin banyak dibongkarkan, saya yakin DoJ ada fail 1MDB.

Rujuk tulisan saya tentang RICO:

English:
http://www.rausyanfikir.com/2015/07/could-rico-act-be-applied-to-1mdb.html

Bahasa: http://www.sinarharian.com.my/mobile/karya/pendapat/mungkinkah-amerika-siasat-1mdb-1.399923

Juga : Memulas Tangan" Najib (Arm-Twisting Najib): TPPA satu senjata ekonomi Amerika untuk menguasai Selat Melaka"
http://www.rausyanfikir.com/2015/07/memulas-tangan-najib-arm-twisting-najib.html




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.