kevin Morais Diculik Di Depan Orang Ramai, Kenapa Tiada yang Melaporkan? - Sri Sanjeevan Ramakrishnan

6:20 PM 0 Comments A+ a-



KEVIN MORAIS DICULIK DI DEPAN ORANG RAMAI, KENAPA TIADA YANG MELAPORKAN?

oleh:
Sri Sanjeevan Ramakrishnan

Teka teki kehilangan Timbalan Pendakwa Raya, Kevin Anthony Morais akhirnya terjawab bilamana mayatnya ditemui bersimen di dalam tong konkrit di Subang Jaya pada 16 September lalu.

Rakaman CCTV menyaksikan kereta Proton Perdana milik Morais dihalang sebelum beliau ditarik keluar dan dibawa lari.


Kejadian penculikan ini berlaku di tengah-tengah jalanraya dan disaksikan oleh pengguna jalanraya yang lain. Namun apa yang mendukacitakan ialah tiada laporan polis dibuat mana-mana pihak berkenaan kes ini.

Sudah tentu jika ianya kejadian penculikan, pasti akan ada pergelutan antara Morais dan penculik. Namun rakaman CCTV tidak menunjukkan ada pengguna jalan raya lain yang datang membantu.

Di sini jelas menunjukkan sikap individualistik masih menebal di kalangan rakyat Malaysia. Dalam konteks mencegah jenayah, sebenarnya sikap suka menjaga tepi kain orang lain harus ada dalam masyarakat. Majoriti rakyat masih kurang kesedaran diri mahu melaporkan kejadian jenayah yang berlaku di depan mata.

Di pihak MyWatch, apa yang menjadi harapan kami ialah mahu melihat setiap individu mempunyai kesedaran jenayah yang tinggi. Individu seperti ini mampu melahirkan masyarakat yang komited memerangi jenayah.



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.