Sudah-Sudahlah dengan Isu Bai'ah Cerai Talak Tiga, Bukan Tambah Kekuatan dan Keuntungan untuk PAS Pun - Mahfuz Omar

12:10 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media

SUDAH SUDAH LAH DENGAN ISU BAI'AH CERAI TALAK TIGA BUKAN TAMBAH KEKUATAN DAN KEUNTUNGAN UNTUK PAS PUN.

1. Saya ingin menyatakan sokongan kepada saranan Dato' Ust Tuan Ibrahim Tuan Man Timbalan Presiden Pas agar semua pihak berhenti membincang polemik isu bai'ah cerai talak tiga di media cetak mahu pun di media sosial.


2. Saranan tersebut juga tidak terlepas ditujukan kepada pimpinan dan ahli Pas disemua peringkat yang banyak mengambil bahagian dalam isu ini.Seharus semua pihak menghormati dan menjaga hati dan perasaan orang yang dilibatkan. Kalau pun anda tidak dapat menjaga hati dan perasaan Yb Dr Hatta tetapi ingatlah isteri dan anak menantu serta keluarganya punya hati dan perasaan.

3. Membincang isu bai'ah cerai talak tiga secara terbuka tidak pun membantu menambah kekuatan Pas, tetapi sebaliknya mencalar imej Pas. Bukankah satu ketika dulu bila timbul isu ini semua pihak termasuk pimpinan dan majlis syura menafi ujudnya bai'ah seperti ini. Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz sendiri pernah menyatakan pada media tiada dalam kepalanya bab bai'ah cerai talak tiga. Hari ini macam kita menafikan penafian yang telah kita buat dahulu dengan mempamirkan berbagai bagai bahan bukti yang menjadi rahsia dalaman Pas, yang dahulunya kita kata tak ada. Dengan perbincangan yang berlaku hari ini telah akhirnya membentuk berbagai pesepsi masyarakat terhadap Pas. Paling dibimbangi saya masyarakat akan punya persepsi Pas ini hipokrik dan mengguna agama serta mencagarkan wanita (isteri) untuk kepentingan politik.

4. Hari ini sudah ada kumpulan kumpulan Ngo dan tokoh wanita mengkritik Pas dengan isu Bai'ah dan ini boleh menghakis keyakinan masyarakat wanita terhadap Pas serta tidak baik dari segi masa depan politik Pas yang memerlukan sokongan pengundi wanita dalam pilihanraya. Saya mengharapkan saranan Timbalan Presiden Pas perlu dipertimbang sebaiknya oleh pimpinan dan ahli Pas. Uruslah isu ini dengan hikmah bukannya dengan perasaan bebal.

5. Kepada sahabat karib saya Yb Dr Hatta banyaklah bersabar menghadapi ujian dan cabaran perjuangan.Saya yakin dengan saudara akan terus istiqamah dengan Islam. Kepada isteri dan anak menantu Dr Hatta tabahlah menghadapi cabaran kehidupan. Janji Allah tetap benar, selepas kesedihan akan ada kegembiraan dan selepas kepayahan akan ada kemudahan. Islam agama yang tidak memberatkan umatnya. Pasti ada jalan keluar dari kekusutan ini seperti yang disarankan oleh Sohibussamahah Dato' Dr Wan Salim Mufti P.Pinang.

BINA KELUARGA BAHAGIA,SELAMATKAN MALAYSIA TERCINTA.

Dato' Mahfuz Hj Omar
Ahli Parlimen Pokok Sena
6 Sept 2015/22 Zulkaedah 1436H


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.