Enakmen Kanun Jenayah Syariah II - Hafez Sabri

6:58 AM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS PERAK
[EKJS II TIDAK PERLU DITAKUTI]

1) Dewan Pemuda PAS Perak menyambut baik keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonan yang difailkan oleh Gerakan untuk mencabar Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) yang didakwa bercanggah dengan Perlembagaan.


2) Melalui keputusan ini, dapat dirumuskan bahawa EKJS II masih mengikut lunas perlembagaan. Usaha Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang bersama ahli parlimen PAS yang lain membawa usul ke Sidang Parlimen melalui ‘Private Members Bill’ untuk dibahaskan adalah menurut saluran demokrasi yang betul.

3) EKJS II merupakan pindaan terbaru selepas usaha awal dilakukan pada tahun 1993 oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang ditadbir oleh PAS sepenuhnya. EKJS II dibentuk mengikut proses siyasah syariah, lunas demokrasi dan pengurusannya. Dengan disusun oleh pakar Syariah dan perundangan moden, EKJS II juga telah di bawa kepada umum dengan jemputan kepada semua parti politik, NGO Islam dan bukan Islam untuk mendengar dan memberi penjelasan kepada semua pihak. Dengan beberapa pindaan telah dilakukan, EKJS II kini hanya tertakluk kepada umat Islam sahaja.

4) Polemik isu hudud terus dibangkitkan lagi oleh beberapa pihak yang tidak memahami atau sengaja tidak memahami. Tindakan mahkamah dan saman diambil bagi menggagalkan usaha mengkanunkan EKJS II di Parlimen.

5) Dewan Pemuda PAS Perak terus istiqamah menyokong usaha mengkanunkan EKJS II di Kelantan dan optimis bahawa perlaksanaannya akan memberi impak positif dalam mengurangkan jenayah dan membentuk keperibadian masyarakat yang lebih baik .

6) Dewan Pemuda PAS Perak juga berbesar hati menawarkan ruang diskusi samada terbuka atau tertutup kepada semua masyarakat terutamanya ‘non-muslim’ atas nama NGO atau persatuan bagi menjelaskan dan memberikan kefahaman terhadap isu EKJS II ini. Bagi tujuan itu, boleh menghubungi Pegawai Eksekutif DPPPerak ditalian 013-2118675.

‪#‎IstiqamahSehinggaKemenangan‬

Hafez Sabri

(Pengerusi Lajnah Dakwah Dewan Pemuda PAS Malaysia
merangkap Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak)

8 Muharram 1437H / 21 Oktober 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.