PAS The Real King Maker In Malaysian Politics - Alang Ibn Shukrimun

11:55 PM 0 Comments A+ a-



PAS THE REAL KING MAKER IN MALAYSIAN POLITICS

Semenjak PAS ditubuhkan pada tahun 1951, PAS terus gagah sebagai sebuah parti yang bukan sahaja berjaya mencorak landskap politik Malaysia, bahkan turut mencorakkan budaya masyarakat Malaysia. Berkaitan perkara ini, Erical Miller dari Tufts University dalam kajiannya Democratic Islamist; A Case Study of the Pan Malaysia Islamic Party menyimpulkan:

"PAS sebuah organisasi yang rencam, sebuah parti politik sophisticated yang berkembang untuk menghadapi cabaran-cabaran baru dan berjaya dalam 'permainan demokrasi'. Ia telah berjaya melakukan kesemua ini bukan dengan menang besar dalam pilihanraya, tetapi dengan berterusan menjadi kuasa pendesak selama lebih 50 tahun walaupun menghadapi tekanan sebagai sebuah parti pembangkang dalam demokrasi tempang di Malaysia."

Kesimpulan yang diberikan Miller cukup jelas menunjukkan pendirian dan kegiatan PAS yang konsisten telah meletakkan PAS sebagai satu parti yang cukup berpengaruh dalam mencorak halatuju politik Malaysia. Malah seorang strategis MCA, Fui K. Soong dalam The Star pernah menyebut "PAS the Real Kingmaker in Malaysian Politics."

PAS sejak awal penubuhan telah memperkenalkan tema-tema perjuangan seperti 'Negara Islam', Kedaulatan syariah, Pembasmian Munkar, Keadilan Ekonomi Islam dan lain-lain. Kini tema-tema ini telah mempengaruhi dasar dan kegiatan negara dan telah diterima ramau meskipun dulunya sangat asing bagi mereka.

Di samping itu, peranan PAS memimpin isu-isu rakyat pelbagai peringkat turut membantu menaikkan PAS sebagai sebuah harapan alternatif kepada kerajaan sedia ada. Sikapnya profesional yang bukan sekadar mengkritik tetapi turut mengemukakan penyelesaian amat menarik hati rakyat secara berterusan untuk menaruh keyakinan kepada parti ini.

Perkara ini dinyatakan bukan untuk dijadikan kebanggaan, tetapi untuk menunjukkan PAS berada di landasan yang benar tentang penyertaannya dalam politik Malaysia. Semua ini mendidik kita supaya terus beristiqamah dengan perjuangan asas parti sejak dari dulu.

Maka PAS perlu terus menumpukan agenda penerangan Islam dan istiqamah dengan dasar dan prinsip Islamnya. Tentangan akan terus datang tetapi selari dengan itu, ruang-ruang baru dakwah sedang terus terbuka bagi mempersada Islam secara progresif dan berperingkat dalam negara saban hari.

Hari ini juga ramai telah mengakui kekuatan PAS dalam mendepani konflik politik yang ada. Walau berbagai pihak cuba menguasai landskap politik Malaysia dek kelemahan pemerintah, realiti telah menunjukkan PAS masih utuh sebagai parti teras alternatif kepada negara Malaysia.

Ini diakui oleh bekas Menteri dari Umno, Tan Sri Kadir Syeikh Fadzir dalam Kongres Rakyat dan diulang dalam himpunan Istiqamah, bahawa tidak ada parti lain yang lebih kukuh dari PAS ketika ini. Perkara ini turut disokong oleh Bekas Naib Presiden PKR, Mustafa Kamal, strategis PKR Tian Chua dan lain-lain.

Kita boleh melihat realitinya. UMNO sedang bergolak teruk di bawah kepimpinan Najib sehingga bekas PM terpaksa turun padang lagi dalam menyelamatkan Umno. PKR turut mengalami kecamuk yang dahsayt apabila 25 orang nama kepimpinan mereka tidak bersetuju dengan keputusan Presiden Wan Azizah menyertai Pakatan Harapan. Tetapi PAS melalui perwakilan seluruh Malaysia berjaya memperkukuh kepimpinannya pasca Muktamar lepas dalam keadaan yang sangat dramatik.

Cukup beberapa fakta ini sebagai pemangkin semangat untuk kita tidak lagi menoleh ke belakang. Tidak perlu lagi bermain dengan kemuncut-kemuncut kecil yang cuba memperlahankan langkah. Jika dulu dalam keadaan PAS dilihat lemah dan parti lawan dalam keadaan yang sangat selesa pun kita masih mampu mencorak politik negara, maka tidak mustahil seandainya kita terus istiqamah dalam situasi sekarang, PAS mampu meluncur tenang ke Putrajaya dan mengambil alih kuasa politik Malaysia.

Fastaqim!!

(Alang Ibn Shukrimun)


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.