Politik Wang Punca Asal Kemelut Ekonomi Negara - Wan Ahmad Fayhsal

3:42 AM 0 Comments A+ a-



POLITIK WANG PUNCA ASAL KEMELUT EKONOMI NEGARA

oleh:

Wan Ahmad Fayhsal


Tercengang kami semalam dengar ceramah panjang Prof Edmund Terence Gomez pengkaji hubungan politik dan ekonomi Malaysia yang menulis karya penting iaitu "Malaysia's Political Economy: Politics, Patronage and Profits" yang mana beliau ceramahkan tentang akar masalah kemelut ekonomi - termasuk 1MDB - berpunca daripada politik wang yang membarah dalam UMNO tahap "terminal" (ini saya tambah).

Kita semua tahu seperti dihujahkan para penyokong 1MDB bahawa derma RM 2.6 bilion itu diperlukan kerana proksi UMNO membekukan banyak wang parti. Maka adalah penasihat yang "bijak" menyuruh presiden parti masuk ke akaun peribadi - tanpa pengetahuan timbalan presiden parti!

Inilah hakikat yang kita tak dapat nafikan yang semua pemimpin UMNO gagal selesaikan termasuk Tun Mahathir sendiri. Walaupun Pak Lah adalah "Mr Clean" yang kononnya janji bawa perubahan kepada UMNO tapi ianya janji tinggal janji. Sampai bawah DS Najib seperti ulas beliau ianya menjadi lebih parah kerana kalau zaman Ku Li dan Tun M dulu ianya melibatkan delegasi Perhimpunan Agung UMNO tapi bila Tun Mahathir mendemokrasikan pemilihan parti UMNO kepada semua ahli parti yang jumlah jutaan itu, untuk menang lebih banyak wang dilaburkan oleh para calon - termasuklah Anwar Ibrahim. Dahulu zaman Tun M kita ada "developmental corruption" sekarang kita ada "degenerative corruption". Itulah konklusi Prof Gomez.

Politik wang juga tidak terkecuali dalam pembangkang kata Prof Gomez kerana pengamal asal dalam UMNO yang berhijrah ke Pakatan juga membawa budaya yang sama.

Prof Gomez jelaskan bagaimana beliau dengan Transparency International usulkan rang undang-undang dana politik tapi tiada satu parti pun terima usul tersebut untuk diperjuangkan di parlimen.

Hatta Tony Pua dari DAP pun kata mereka "belum bersedia". Kita tak hairan kerana kita tahu tauke Cina juga mendanai kedua-dua belah baik UMNO/BN dan Pakatan.

Inilah hakikat dan nasib negara kita. Mangsanya siapa? Generasi kita yang muda.

Sebab itu saya cadangkan semalam kita kena letak moratorium kepada demokrasi untuk satu penggal bagi membersihkan parti politik daripada barah politik wang. Lihat saja gelagat ahli parlimen kita hari ini. Dysfunctional!!

Devolusi kuasa kepada Majlis Raja-Raja. Tubuhkan National Consultative Council 2.0 untuk troubleshooting ekonomi. Saya usulkan Ku Li sebagai Interim Perdana Menteri dan Tan Sri Khalid Ibrahim jadi Menteri Kewangan.

Kita tiada masa nak melayan politicking murahan PAS vs AMANAH; perang warlord dalam UMNO, PKR.

Sekarang dunia sedang alami kegawatan (recession) dan negara sedang berdepan "TWIN DEFICITS" ditambah lagi dengan geopolitical escalation di Laut China Selatan!!!

Tiada negarawan yang memimpin kecuali politikus!!

Ini zalim kepada anak muda yang mewarisi legasi terkutuk ini!



Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.