Peningkatan Harga Kereta Beban Tambahan Rakyat - Nik Nazmi

8:11 PM 0 Comments A+ a-



PENINGKATAN HARGA KERETA BEBAN TAMBAHAN RAKYAT

Laporan Malaysian Insider baru-baru ini berkenaan peningkatan kos kenderaan amatlah merisaukan.

Menurut laporan tersebut, golongan muda Malaysia sekarang berhadapan dengan dilemma sama ada hendak membeli kenderaan sekarang atau tunggu sehingga ekonomi pulih.


Laporan itu juga menyatakan bahawa pengenalan cukai GST telah menyebabkan kejatuhan permintaan di dalam sektor automotif.

Pada masa yangh sama, kejatuhan nilai matawang negara juga telah menyebabkan peningkatan harga. Contoh yang jelas adalah apabila UMW Toyota Motor Sdn Bhd mengumumkan kenaikan harga kereta-kereta jenama Toyota dan Lexus masing-masing sebanyak 4% dan 16% kerana kejatuhan nilai matawang.

Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) juga telah memberi amaran bahawa mereka juga mungkin terpaksa meningkatkan lagi harga kenderaan antara 25%-30%.

Sebuah kereta, pada masa ini, merupakan satu keperluan bagi kebanyakan rakyat Malaysia, terutamanya kerana pembangunan satu sistem pengangkutan awam yang komprehensif di seluruh negara masih tidak nampak bayang.

Ini juga menekankan antara perkara yang penting pada masa ini, iaitu kos sara hidup, kerana kos-kos pengangkutan juga menyumbang kepada beban kewangan rakyat khususnya generasi muda. Beban perbelanjaan lain termasuklah hutang pinjaman pendidikan dan perumahan.

Daripada melakukan perkara yang bermanfaat untuk seluruh rakyat, kerajaan ini sebaliknya membebankan lagi, terutamanya di dalam keadaan ekonomi yang kurang stabil ini, dengan meningkatkan kadar harga tol.

Ini bukanlah ciri-ciri kerajaan yang mendahulukan rakyat.

Kerajaan Najib Razak harus mengaku sahaja bahawa dasar mereka telahpun gagal dan sepatutnya melaksanakan polisi kami untuk mengurangkan harga kereta.

Kegagalan kerajaan BN untuk melakukan perkara ini jelas membuktikan kepada para pengundi gabungan mana yang lebih mementingkan rakyat.

NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.