ISMA: " .. Chauvinis diaspora inilah saban hari membuat provokasi; memperlekeh ajaran agama Islam, mempersenda budaya orang Melayu .."

12:22 AM 0 Comments A+ a-



Berikutan insiden di Plaza Low Yat malam tadi, puluhan ribu memaki dan menghamun orang-orang Cina di media sosial. Ribuan juga yang mengangkat budak Melayu berkenaan sebagai hero.


Perbuatan memaki dan menghamun, hatta perbuatan "melanggar" kedai Cina itu pun, tidak lain hanya tindak balas perasaan marah. Melayu memang terkenal dengan amuk. Tetapi marah orang Melayu ini, senang dipujuk. Lambat panas, cepat sejuk. Itulah masalahnya.

Kejadian ini hanya satu simptom kepada penyakit barah yang kronik; perniagaan yang dijayakan dengan menipu, dilindungi rasuah dan samseng.

Anak muda itu sudah tentu tidak akan bertindak "melepaskan geram" begitu, jika kita mempunyai pihak penguatkuasa yang berwibawa. Sudah jadi rahsia umum, peniaga chauvinis diaspora tidak berani diusik penguatkuasa, walau sekadar penjaja jalanan.

Chauvinis diaspora inilah saban hari membuat provokasi; memperlekeh ajaran agama Islam, mempersenda budaya orang Melayu, mempersoal kedudukan Islam, Melayu dan institusi Raja dalam kenegaraan Malaysia, menghasut orang Melayu agar membenci mufti dan ulamak, dan sebagainya.

Mereka juga terkenal mengotorkan dinding-dinding awam, papan-papan tanda, pintu-pintu premis perniagaan dengan iklan pinjaman "Along", menggoda orang Melayu yang suka berhutang atau yang terdesak.

Tetapi semua perangai jelik itu dan banyak lagi, tiada tindakan diambil oleh pihak penguatkuasa. Mereka seolah-olah kebal di sisi undang-undang.

Hakikatnya mereka dilindungi oleh pengkhianat bangsa Melayu sendiri, yang menjual maruah bangsa untuk mendapatkan sedikit laba di dunia.

Oleh itu tidak pelik jika rakyat mengambil tindakan sendiri.

Ustaz Hj Mohd Hazizi bin Hj Ab Rahman
Ketua Penerangan Isma


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.