Kerajaan Negeri Selangor Bela Nasib Penduduk Pangsapuri Taman Ukay Indah

6:25 PM 0 Comments A+ a-



KENYATAAN AKHBAR

KERAJAAN NEGERI SELANGOR BELA NASIB PENDUDUK PANGSAPURI TAMAN UKAY INDAH.

Kerajaan Negeri Selangor bersedia membantu penduduk Pangsapuri Taman Ukay Indah, Ampang yang menghadapi masalah kerosakan lif.


Perkara ini dinyatakan oleh YB Dato' Iskandar Abdul Samad, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar yang turun melawat pangsapuri itu pagi tadi untuk menyaksikan dan mendengar sendiri permasalahan penduduk.

Kerajaan Negeri bersedia membantu membaikpulih 6 unit lif melalui Skim Caring Government Residents' Improvement Aid (CERIA). Jumlah keseluruhan baikpulih dianggarkan RM776,000 dan Kerajaan Negeri akan menyumbang 80% daripada keseluruhan kos.

Walaupun penduduk atau Badan Pengurusan Bersama (JMB) terpaksa membayar baki 20%, tapi hanya 5% diperlukan sebelum kerja dimulakan manakala baki bayaran boleh dibuat secara ansuran kepada Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS).

Kerajaan Negeri percaya cara ini dapat membantu JMB meringankan beban hutang pembayaran balik. Jika setiap penghuni bekerjasama, setiap unit hanya dikenakan sekitar RM20 sebulan bergantung kepada tempoh pembayaran balik.

Menurut YB Dato' Iskandar apabila ditanya kenapa Kerajaan Negeri tidak membiayai kos baikpulih sepenuhnya, beliau berkata Kerajaan pernah membiayai 3 projek baikpulih sepenuhnya sebelum ini, namun masih ada penduduk yang tidak bertanggungjawab serta tidak menghargai usaha Kerajaan Negeri dan kerosakan tetap berulang kembali.

Jika penduduk sendiri membayar sebahagian dari kos baikpulih, mereka akan sama-sama menjaga kemudahan yang dibaikpulih.

Melalui Skim CERIA yang menggunakan konsep perkongsian kos, diharapkan penduduk memberi lebih perhatian dan penghargaan kepada setiap baikpulih yang dilakukan.

Berita ini sekaligus memberi kelegaan kepada penghuni di 660 unit Pangsapuri Taman Ukay Indah dan YB Exco sendiri akan memantau perkembangan baikpulih ini dari semasa ke semasa.

Sejak Skim CERIA diperkenalkan pada 2011, Kerajaan Negeri telah membelanjakan lebih kurang RM25 juta dan sebanyak 176 pangsapuri telah mendapat manfaat termasuk 3 pangsapuri pada tahun 2010 mendapat subsidi 100%.

Tahun lepas Kerajaan Negeri juga telah memperkenalkan skim khas untuk membaikpulih lif yang dinamakan L'CERIA dengan peruntukan RM5 juta setahun.

Disediakan oleh :
Sekretariat Media dan Akhbar
Pejabat Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar
Negeri Selangor
24 Julai 2015

 



--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.