Pulau Pinang: Kerajaan Negeri menafikan kegagalan dalam menguruskan sisa pepejal

6:16 PM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media Oleh Pejabat YB Chow Kon Yeow,

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir pada 24 Julai 2015

Kerajaan Negeri menafikan kegagalan dalam menguruskan sisa pepejal sepertimana didakwa oleh sesetengah media perdana dan parti pembangkang.

Misi Kerajaan Negeri adalah memastikan Negeri Pulau Pinang menjadi negeri yang bersih, hijau, sihat dan selamat dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah nampak penambahbaikan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam di negeri Pulau Pinang.

Beberapa kes sampah yang tidak diuruskan dengan baik sepertimana dilaporkan dalam media baru-baru ini merupakan kes berasingan dan telah ditangani oleh Pihak Berkuasa Tempatan.

Di kawasan pentadbiran MBPP, kutipan sampah di kawasan komersial dan bangunan bertingkat adalah dibuat setiap hari kecuali hari Ahad. Tong sampah besar di kawasan komersial tertentu pula akan dikutip setiap hari. Manakala di kawasan kediaman dan kawasan kampung, sampah adalah dikutip 3 kali seminggu.

Bagi kawasan MPSP, kutipan sampah di kawasan kediaman, komersial dan bangunan bertingkat adalah 3 kali seminggu. Kutipan sampah di pusat membeli belah dan tong sampah besar di kawasan kampung adalah setiap hari.

Walaupun sampah dikutip setiap hari di sesetengah kawasan, ianya masih perlukan kerjasama daripada peniaga dan penghuni supaya tidak membuang sampah di merata-rata tempat






--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.