Nilai Ringgit: Bila kerajaan akan mula bimbang? - Tuan Ibrahim Tuan Man

10:20 PM 0 Comments A+ a-



Nilai Ringgit: Bila kerajaan akan mula bimbang?

Ringgit sudah mencecah RM4.30+ kepada USD1. Rakyat yang perlu ke luar negara, membiayai pelajaran anak di luar negara, menunaikan haji, terlibat dengan bisnes yang memerlukan import dan pelbagai lagi sudahpun terasa gelisah.

Solusi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menampilkan kabinet yang lebih kuat dan bersatu untuk memacu pentadbiran negara dengan pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal langsung tidak berkesan menstabilkan keadaan ekonomi dan juga keyakinan pelabur.


Dalam masa 41 hari semenjak Muhyiddin dipecat, nilai Ringgit bagaikan jatuh di atas gelunsur - susut 13% dari RM3.814 pada 28 Julai 2015 ke RM4.303 (7 Ogos 2015).

Apakah perlu Ringgit mencapai nilai RM4.5 atau RM5 barulah kerajaan akan memberi perhatian? Manakala pada waktu ini, para ahli kabinet terus kesibukan dengan tugas-tugas seperti mencari alamat betul bagi menghantar bil DBKL kepada penganjur perhimpunan Bersih 4, menyaksikan isteri bermain badminton, membuat spekulasi akan siapa yang bakal dipecat daripada Umno dan juga mengheret mereka yang terlibat dengan perhimpunan aman ke mahkamah. Ada pula media yang cuba mensensasikan cerita konspirasi Justo bagi mengalih perhatian daripada kejatuhan nilai Ringgit yang kronik.

Dengan Najib selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan yang sibuk menyelamatkan kareer politik, Timbalan Perdana Menteri yang sibuk mempertahankan Najib, ada sesiapa yang sedang mentadbir negara ini?

Apakah sudah ada strategi untuk menstabilkan Ringgit? Apakah sudah ada perancangan bagi mengurangkan kesan inflasi kepada rakyat? Bolehkah GST disifarkan? Apakah Najib dan pasukannya ada masa memikirkan semua ini selain cuba memperbaiki imejnya yang umpama kerja membalut kertas dengan api?

Apakah ada penghujung kepada kejatuhan Ringgit? Ya Allah, selamatkan negara ini.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
8 September 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.