Isu Tol: Pas Bersedia Menggalas Mandat - Dr Mohd Zuhdi Marsuki
ISU TOL: PAS BERSEDIA MENGGALAS MANDAT
Pusat Penyelidikan PAS (PPP) menyarankan kepada mana-mana parti politik dan pimpinan politik mempunyai rasa kebertanggungjawaban yang tinggi dalam mengemukakan cadangan-cadangan ke arah mengatasi kemelut yang dihadapi oleh rakyat. Cadangan-cadangan yang dikemukakan hendaklah holistik, iaitu mengambil kira semua aspek golongan-golongan berkepentingan dan realistik, iaitu mengambil kira semua kedudukan berkaitan status negara pada hari ini. Sebagai sebuah parti yang bersedia menggalas mandat menerajui negara, PAS ingin menjadi sebuah parti yang bertanggungjawab kepada semua rakyat dan negara dengan memberikan penyelesaian yang holistik dan realistik sehingga memuaskan hati semua pihak.
Di samping itu, kewujudan sesebuah parti politik dalam negara ini bukan semata-mata untuk mendapatkan teraju pemerintahan negara, tetapi yang juga penting parti-parti politik harus terlibat dalam memberikan pendidikan politik kepada rakyat. Salah satu aspek pendidikan politik yang terpenting ialah memandu rakyat supaya mereka boleh membuat keputusan politik yang betul dan menarik rakyat untuk bersama-sama terlibat membuat dasar. Sesebuah parti politik dan seseorang pemimpin politik dalam mengemukakan sesuatu cadangan bagi menghadapi sesuatu masalah, perlu mengemukakan kesemua pilihan-pilihan kepada rakyat dan berunding bersama-sama mereka untuk membuat keputusan yang tepat. Adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab mengemukakan sesuatu cadangan yang separa masak, kemudian menggula-gulakan rakyat supaya mudah termakan dengan janji manis tersebut.
Dua hari yang lalu, PPP telah memberi maklumbalas kepada cadangan separa masak Pakatan Harapan (PH), yang berhasrat menghapuskan tol Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang 1, dengan membebankan pembayar-pembayar cukai jalan lain yang jarang atau tidak pernah menggunakan lebuhraya tersebut. Cadangan untuk menggunakan dana dari kutipan cukai jalan sekitar RM 2.3 billion setahun untuk menyelengggara Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang 1, adalah satu cadangan yang sambi lewa dan culas. Dana dari kutipan cukai jalan yang sekarang hanya digunakan untuk menyelenggara jalanraya-jalanraya tidak bertol yang anggaran panjangnya 100,000 km di seluruh negara, sudah pasti tidak mencukupi sekiranya selepas ini digunakan pula untuk menyelenggara Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang.
Kos untuk menyelenggara Lebuhraya Utara Selatan yang panjangnya hampir 960 km adalah begitu tinggi ditambah lagi dengan kos menyelenggara Jambatan Pulau Pinang. Dianggarkan sebanyak RM 1 billion diperlukan untuk lebuhraya ini bagi menyelenggara, membiayai operasi dan lain-lain urusan berkaitan setiap. Sekiranya kos ini dipindahkan bebannya kepada pembayar-pembayar cukai jalan, sudah pasti kutipan cukai jalan berjumlah RM 2.3 billion setahun yang sebelum ini digunakan hanya untuk 100,000 km jalanraya-jalanraya tidak bertol, tidak lagi mencukupi menampung penyelengggaran tersebut. Cadangan ini bukan sahaja tidak adil kepada pembayar-pembayar cukai yang jarang atau langsung tidak menggunakan lebuhraya tersebut, bahkan berkemungkinan menyebabkan cukai jalan selepas ini terpaksa dinaikkan.
Selain daripada itu, perlu dipertimbangkan bahawa syarikat konsesi yang mengendalikan Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang ini, 49% kepentingannya dimiliki oleh KWSP yang mewakili 13 juta orang pencarum. Dalam membina dan menyelenggara lebuhraya di bawah kendaliannya, syarikat konsesi ini menanggung hutang sekitar RM 11 billion, dengan pengertian lain KWSP dan pencarum-pencarumnya juga terbeban dengan liabiliti tersebut. Sekiranya cadangan simplistik menghapuskan tol Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang oleh Setiausaha Agung DAP baru-baru ini diambil, daripada mana dana diperolehi untuk melepaskan liabiliti ini? Atau selepas ini KWSP dan pencarum-pencarumnya akan terpaksa menanggung hutang tanpa memperolehi pendapatan sepatutnya dari pelaburan mereka?
Cadangan yang dikemukakan oleh PH melalui Setiausaha Agung DAP ini turut menimbulkan tanda tanya, bagaimana pula tol-tol lebuhraya yang lain. Mengapa hanya Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang dihapuskan, sedangkan tol-tol di sekitar Lembah Kelang yang lebih membebankan penduduk kota yang menggunakannya sehari-hari tiada pula cadangan penghapusan. Lebuhraya Utara Selatan selalunya digunakan oleh mereka yang memandu dari satu bandar ke satu bandar yang lain dengan kekerapan bagi seseorang yang amat rendah. Manakala tol-tol yang berada di sekitar Lembah Kelang terpaksa dilalui oleh jutaan orang penduduk kota setiap hari untuk pergi ke tempat kerja. Mengapa tol-tol ini tidak disentuh? Malah lebih menarik untuk ditanya, kenapa kerajaan negeri dipimpin oleh Setiausaha Agung DAP sendiri, merancang untuk membina tiga lagi lebuhraya seumpamanya di Pulau Pinang, kalau dia benar-benar berhasrat menghapus tol di Malaysia.
PPP melihat hasrat rakyat untuk menghapuskan tol tidak boleh dilakukan hanya dengan mengemukakan cadangan-cadangan simplistik untuk meraih populariti. Bagi menangani isu ini, rakyat perlu didedahkan dengan kesemua pilihan-pilihan yang ada, analisa kos manfaat, dampak negatif yang kemungkinan timbul dan lain-lain lagi aspek berkaitannya, kemudian proses rundingan berterusan bersama rakyat dan pihak berkepentingan perlu dilakukan sehinggalah hasrat menghapuskan tol tercapai. Proses seperti inilah yang sedang diterokai oleh PAS, IKATAN dan hampir 200 NGO dalam KONGRES RAKYAT dalam mengatasi sesuatu masalah rakyat dan negara termasuklah isu tol. PPP akan mengemukakan kesemua pilihan-pilihan (opsyen) berkaitan isu tol ini kepada rakyat melalui KONGRES RAKYAT dalam tempoh masa terdekat, sehingga satu hari nanti hasrat rakyat menghapuskan Tol tercapai.
Dr Mohd Zuhdi Marsuki
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS
23 Oktober 2015
10 Muharram 1437
Sila kongsi artikel ini...