Pandangan SAMM Berhubung TPPA

5:16 AM 0 Comments A+ a-



Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

06 Oktober 2015

Pandangan SAMM Berhubung TPPA


Pada ketika ini, adalah sukar bagi SAMM untuk meletakkan kepercayaan bahawa Kerajaan melalui MITI telah melakukan penilaian pro dan kontra yang terperinci sama ada Perjanjian Perdagangan Trans-Pasifik (TPPA) ini benar-benar akan membawa manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia hari ini dan di masa akan datang. Ini adalah kerana kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan oleh MITI semenjak awal sehinggalah ke saat rundingan perjanjian ini berakhir tampak tidak meyakinkan.

Menteri juga tidak memberikan butiran terperinci bagaimana impak TPPA ke atas negara ini sebaliknya hanya memberikan satu arah yang terlalu umum berkaitan soal bidang sensitif dan keanjalan dari sudut tempoh. Kenyataan Menteri ini tidak meredakan kebimbangan dan kegusaran rakyat berhubung dengan beberapa perkara yang termaktub dalam rundingan tersebut. Antaranya seperti hak milik intelektual yang akan dipanjangkan tempohnya kepada 70 tahun. Bagaimana kesan penetapan peraturan ini terhadap ubat-ubatan generik dan juga buku-buku?

SAMM menegaskan Kerajaan Pemerintah perlu memberikan masa yang secukupnya untuk semua pihak menilai isi kandungan perjanjian ini. Kerajaan Pemerintah tidak perlu tergesa-gesa untuk menandatangani dan meratifikasi perjanjian ini. Kerajaan Pemerintah juga perlu membuka ruang dan peluang kepada semua rakyat untuk memahami isi kandungan TPPA yang akan memberikan kesan kepada kehidupan mereka sama ada secara langsung atau tidak. Seharusnya Kerajaan juga bersedia untuk mengadakan satu sesi konsultasi awam supaya rakyat dapat memberikan pandangan.

Pembentangan atau perbahasan mengenai TPPA di Parlimen nanti tidak seharusnya menjadi satu lagi contoh tipikal bagaimana Kerajaan Pemerintah akan menggunakan sepenuhnya kelompangan sistem Parlimen itu untuk meluluskan perjanjian ini. Seperti mana yang telah berlaku dalam banyak perbahasan Rang Undang-Undang sebelum ini. SAMM sangat curiga bahawa Parlimen Malaysia boleh menjadi medan yang sesuai bagi mengambil satu keputusan yang amat besar ini.

Pengalaman sebelum ini dalam Rang Undang-Undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) menjadi contoh yang paling baik bagaimana sikap dan mentaliti Ahli-Ahli Parlimen Blok Kerajaan akan mengundi membuta tuli tanpa memikirkan kemaslahatan rakyat umum.

TPPA bukan sekadar rundingan perdagangan semata-mata tetapi juga turut membawa perubahan terhadap beberapa perundangan dan dasar negara. Ahli-Ahli Parlimen, pihak berkepentingan dan semua lapisan rakyat perlu sedar dan faham bahawa sebarang perjanjian perdagangan tidak sepatutnya mengusik kedaulatan Malaysia dan juga pembangunan ekonomi negara.

Ahmad Anwar Asyraf
Pengarah Pemikir Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.