Ini Antara Sebab Penting Kenapa Saya Pertahankan 'Erdogan Tikam Belakang Russia - Wan Ahmad Fayhsal

10:48 AM 1 Comments A+ a-



INILAH ANTARA SEBAB PENTING KENAPA SAYA PERTAHANKAN 'ERDOGAN "TIKAM BELAKANG" RUSSIA'

"Bro, aku tengok kau degil betulla. Ramai kata macam tu, tak kurang yang mengejek kau ni angkuh kononnya kau tahu 'Russian intel' semua. Beralah je lah bro, kau bukan betul semua pun"

"La, aku bukan cakap kosong. Aku dah kaji betul-betul barulah aku buat kesimpulan yang sama dengan apa yang dilaporkan."

"Ok, kalau macam tu kenapa masih ramai yang sangsi?"

"Biasalah. Kadang-kadang ada"confirmation bias", "groupthink" dan lebih malang "menyama ratakan" seolah-olah diri yang kritik tu fikir kita berfikir sama macam dia fikir"

"Tak percayalah aku bro. Kau ni cakap lebat. Keyboard warrior lah!"

"Ok, tak apa, sebelum kau nak lebih-lebih kritik, apa kata kau baca dulu apa yang aku tulis bulan Januari lalu pasal hubungan strategik Russia-Turki: (1) The Turkish Pivot: Russia-Turkey new pipeline will pave way for a truly Eurasian integration: http://goo.gl/5G1fdP , kau akan lihat betapa aku menyanjungi Erdogan dan AKP kerana kebijaksanaan mereka menerima pelawaan Putin untuk menjadi "paksi tenaga" yang menghubungkan Russia dan Eropah."

"Seperti yang ditulis dalam artikel "Turkish Pivot" itu, aku fahami benar apa yang dimeterai antara Russia dan Turki dan KESANNYA ke atas Eropah yang dikuasai NATO dan Amerika. Ianya seperti "death blow" kepada hegemoni mereka kerana mereka tak sangka MUSUH TRADISI iaitu Turki dan Russia boleh bergabung secara STRATEGIK dalam sektor TENAGA yang membolehkan mereka berada pada posisi "upper hand" dalam mempengaruhi ekonomi dan politik peradaban Barat hanya melalui jalinan paip gas antara Russia dan Turki!"

"Turki di bawah Erdogan pertama kali dalam sejarah modennya berjaya meletakkan kembali kedudukan Turki secara geopolitik hampir sama dengan zaman kehebatan Uthmaniyyah dalam erti kata menjadi paksi antara Barat dan Timur atau lebih tepat Eurasia."

"Dan kerjasama dan jalinan strategik ini, seperti kata Putin, dilakukan cukup lama, dan amat teliti antara kedua pihak. Maka tidak hairanlah kalau berlaku krisis dan renggang hubungan antara Turki dan Russia, sudah tentu yang mendapat keuntungan (cui bono?) adalah seteru mereka iaitu NATO dan Amerika"

"Sebab itu Kesatuan Eropah (EU) yang di bawah telunjuk NATO dan Amerika bersaing dengan laluan gas Russia-Turki melalui "Projek Nabucco" yang membawa gas daripada Laut Caspian (sebab itu ada banyak Revolusi Warna di negara bekas Soviet) yang kini projek tersebut terbengkalai dan diganti dengan laluan gas Qatar-Iran yang perlu merentasi Syria. Sudah tentu Basyar al-Assad tolak, bila Assad tolak maka kenalah wujudkan Arab Spring tukar Presiden (antara sebabnya, ada banyak sebab lain lagi). Sebab itu Al-Shahid Sa'id Ramadan al-Buti dapat 'hidu' siapa dibelakang Arab Spring di Syria yang sudah tentu ambil kesempatan atas kelemahan dan kezaliman yang Basyar lakukan ke atas segelintir rakyatnya"

"Bukan itu saja, Russia juga berjanji untuk membina loji janakuasa nuklear untuk Turki di Akkuyyu. Bagi sesiap yang rajin kaji politik tenaga (energy politics), akan faham betapa strategik dan pentingnya hubungan kedua-dua buah negara yang ada loji janakuasa nuklear."

"Sebab itulah Putin bagi amaran secara berlapik bila beliau tahu Turki terlibat dengan pendanaan ISIS di Syria. Dan Putin tak mahu pun bergaduh dengan Turki atau Erdogan sebab itu di Antalya masa persidangan G20, Putin tak sebut pun negara mana sebab Putin ingin masing-masing mengaku dan hentikan sendiri"

"Sebab itu Putin terkejut beruk bila jet Russia kena tembak sampai kena letup helikopter penyelamat. Ini ada "casus belli" (act of war) di bawah Geneva Convention tapi Russia tak pun "declare war" ke atas Turki sebab Putin tahu politik di belakang Turki ialah NATO yang inginkan hubungan Turki-Russia retak dan pada masa yang sama sebagai "pretext" untuk NATO masuk ke Syria - seperti yang dibuktikan kini"

"Bukan itu saja, Putin fahami permainan geopolitik minyak dan US Dollar yang telah saya tuliskan dalam (2) Oil, Smoke and Mirrors: Containing Putin’s Petro-state: http://goo.gl/LXFhOj , maka Putin berusaha membantu negara-negara Arab seperti Saudi di bawah Raja Salman, untuk "decouple" secara berperingkat daripada sistem Petrodollar yang Amerika kuasai. Di sini sudah tentu ada persaingan kuat dengan Amerika yang memang pegang negara-negara Arab dengan kekayaan material dan pertahanan. Sebab itu Putin berkerjasama dengan Iran dahulu kerana Iran paling bebas daripada pengaruh Amerika"

"Tapi bro, orang cakap Russia bom orang awam di Syria"

"Siapa laporkan?"

"Al-Jazeera"

"Al-Jazeera milik siapa?"

"Qatar"

"Siapa Qatar?"

"Entahlah bro, aku tak berapa arif"

"Kalau kau boleh persoalkan kewujudan Israel selepas 1924, kau juga patut kaji sejarah siapa wujudkan Qatar, UAE, Bahrain, Kuwait, Iraq, Syria, Jordan, Saudi, Oman"

"Ok, bro! Terima kasih! Aku mula nampak kenapa kau tegas dengan pendirian kau!"

"Sama-sama, ada banyak lagi yang penting kau faham bahawa bila Putin kata "back-stabbing", Putin tak menipu kerana Putin amat percayakan Erdogan dan sayangkan Turki sebagai sekutu penting dalam proses mengimbangi hegemoni NATO dan Amerika di Eropah dan Dunia Islām"


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.