RUU Persendirian Meminda Akta 355 di mana? - Zulhazmi Shariff

12:36 PM 0 Comments A+ a-



RUU Persendirian Meminda Akta 355 di mana?

Selesai sidang Dewan Rakyat bagi sesi tahun ini semalam namun RUU Persendirian Marang untuk meminda Akta 355 bagi meluaskan kuasa Mahkamah Syariah di seluruh negara tidak dapat dikesan. Pindaan Akta 355 bertujuan untuk meluaskan kuasa Mahkamah Syariah yang selama ini disekat dan dihadkan hukumannya setakat penjara 3 tahun, denda RM5000 dan sebatan 6 kali.

Usul RUU Persendirian ini pertama kali dimasukkan ke dalam Aturan Urusan Mesyuarat (AUM) pada sidang bulan Mac 2015 tetapi tidak sempat dibentang dan dibahaskan. Kemudian pada sidang Jun 2015 sekali lagi dimasukkan dengan pindaan terhadap usul setelah usul asalnya terdapat kesilapan. Namun begitu, berakhir sidang Jun 2015, usul tersebut tidak juga dibahaskan. Hasrat murni pengusul untuk membawa usul ke sidang November - Disember 2015.

Dalam pada itu terdapat juga pihak yang membawa isu ini ke Mahkamah bertujuan menyekat Yang DiPertua Dewan dan pengusul membawa usul ke Dewan. Walau bagaimana pun Mahkamah telah menolak permohonan tersebut justeru usul boleh diteruskan. Malangnya sehingga berakhir sidang Dewan Rakyat pada 3 Disember 2015, bukan sahaja usul tidak dibahaskan malah tiada di dalam senarai AUM. Ini bermakna usul tidak diserahkan oleh pengusul untuk dimasukkan ke dalam AUM oleh Dewan.

Apabila ditanya dan diulang tanya oleh khalayak ke mana hilangnya usul, maka ada yang menjawab, sekurang-kurangnya pengusul dan partinya berusaha untuk membawa usul dan ikhlas untuk melihat syariat ditegakkan.

Ya, kita boleh setuju dengan usaha tetapi usaha sewajarnya dengan bijaksana bukan dengan kebodohan. Usaha dalam suatu perkara yang sia-sia itu sebenarnya BODOH. Bukan usaha melaksanakan syariat itu bodoh tetapi cara usaha itu dilakukan amatlah BODOH. Semua sedar dan tahu bahawa pihak yang berjanji menyokong dengan tangisan terisak-isak itu hanyalah lakonan syaitan memerangkap mangsa tetapi yang diperangkap itu BODOH kerana sudah tahu itu perangkap tetapi masih mahu masuk perangkap. Itu BODOH namanya.

Musuh apabila menghulurkan tangan, kita wajib berwaspada tapi yang penuh ilmu di dada juga BODOH menerima tanpa waspada. Dijaja merata pelusuk bahawa yang memimpin itu ulamak pewaris nabi tetapi itu semua pembohongan yang nyata. Nabi mempunyai empat (4) sifat terpuji yang jika ada pihak mendakwa mereka mewarisi nabi, mereka mesti sebolehnya mewarisi juga sifat nabi yang empat itu.

Nabi bersifat "siddiq" iaitu benar. Benar bermaksud tidak menipu, tetapi adakah mereka (pewaris nabi) itu tidak pernah menipu???

Nabi bersifat dengan sifat "amanah" tetapi adakah mereka yang mewarisi nabi itu bersifat amanah? Amanah apa jika dipilih menjadi wakil rakyat tetapi tidak hadir ke Dewan Rakyat untuk berbahas mewakili rakyat? Dipilih rakyat untuk membantah kezaliman tetapi mereka berkecuali atas kezaliman.

Nabi bersifat dengan sifat "tabligh" iaitu menyampaikan. Nabi menyampaikan kebenaran dengan benar dan amanah. Adakah mereka yang mewarisi nabi bersifat menyampaikan sepertimana nabi? Mereka memutuskan persahabatan, memutuskan hubungan, menolak permuafakatan. Sampaikan apa dengan memutuskan hubungan?

Nabi bersifat "fatanah" iaitu bijaksana. Kebijaksana melalui strategi yang penuh waspada. Berkali-kali ditipu musuh bukan petunjuk seseorang itu bijaksana.

Akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Takziah dan kesedihanku kepada seluruh ahli dan penyokong yang amat menaruh kepercayaan kepada pemimpin yang jelas, nyata dan terang gagal memikul tanggungjawab malah terus-terusan menipu.

JOM sama-sama melakukan perubahan. Kebenaran bukan hak suatu pihak. Berubahlah ke arah yang lebih baik. Belum cuba belum tahu.

BERANI BERUBAH

ZULHAZMI SHARIFF
04122015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.