Cerita Touching Santai Masjid vs Surau lama - Said Saiful Fazli

11:52 PM 0 Comments A+ a-



Terdengar ceramah Ustaz Jefri dalam radio dan beliau ada keluarkan ayat sebegini "ni sebab tak kaya lah kita datang masjid, kalau kaya tak datang ni"

Saya gelak kecil bila dengar sambil kunyah chewing gum. Hehe. Sejak saya pindah ke kawasan baru dimana ia lebih elite, saya jadi kurang setuju sedikit dgn ustaz. Dulu saya memang berfikiran begitu. Cuma kawasan perumahan baru saya sangat membuka mata.

Pertama kali jejak ke surau kawasan baru ni saya agak tergamam kerana makmumnya ramai. Sekeliling surau tu penuh dgn kereta BMW, MERC, VELLFIRE, AUDI dan lain2. Bila solat baru tau sebelah kanan adalah manager kilang yang bergaji puluh2 ribu. Sebelah kiri pula ketua taman perumahan iaitu seorang ahli perniagaan berjaya yg mempunyai helikopter sendiri. Jadi ketar tgn saya bila dpt salam orang-orang hebat. Tiap2 tahun bawa keluarga ke Tanah Suci. Sangat terinspirasi. Secara jujurnya mereka sangat humble dan sangat welcome kepada kami yang baru ini.

Balik dari surau mak bgtau "mak rasa mak sorang je yang pakai barang kemas, yang lain sume tak pakai". Rupanya setiap kali ke surau semua simpan emas di rumah. Sampai mak rasa segan dgn orang-orang disitu. Lepas tu terus mak tak pakai.

Setiap hari ada jadual penuh dgn aktiviti keagamaan . Mereka menjemput ustaz2 dari luar utk usrah, tadarus, ceramah agama dan pelbagai aktiviti lain. Tiada langsung masalah kewangan kerana orang berebut2 nak taja utk dapat pahala Allah. Subhanallah.Silap apa yg sy fikir selama ini.

Masa saya di surau lama, kalau minta utk tajaan, berbuih mulut cakap tp masih tak cukup tabungan. Karpet yg dah sampai berbau dan lama masih tak tukar kerana tunjuk bajet dr jabatan yg dah bertahun2 minta bajet tapi tiada jawapan. Ayah hantar air cond hari ni, esok dah hilang. MasyaAllah. Sbb tu rasa tak patut utk ckp orang kaya tak pergi masjid atau jauh dari agama. Salah tanggapan. Terlalu banyak tgk drama melayu bersiri kot yg langsung tidak memotivasi bangsa kita.

Post ini tidak utk tuju kepada sesiapa cuma jgn salah tanggapan dan cepat judge menyebabkan kita tak perlu jadi kaya. Saya tidak cukup ilmu agama dan Ustaz Jefri lagi byk ilmu cuma keadaan sekeliling menyebabkan kita ubah persepsi kita.

Masa majlis open house baru2 ni, ayah nak pinjam meja dari surau. Ayah pening nk angkot dgn apa, ttba ada seorang jiran yg volunteer hantar meja dgn Hilux dia. Rupanya beliau adalah ahli perniagaan yg mmpunyai ratusan pkerja dibawahnya tetapi sgt terkejut kerana beliau sendiri yg angkat meja dan psangkan di rumah. Sgt membuka mata.

Semakin banyak persepsi negatif tentang kaya, semakin ramai bangsa lain monopoli ekonomi negara kita hingga kita dipijak2 spt ini bukan negara kita.

Lepas ni orang2 kaya kenalah bawa kereta mewah pergi masjid. Tutup telinga je kalau orang cakap riak. Kereta tu Allah yg bg dan bawalah ke rumah Allah.

Sekadar berkongsi. Jom maghrib!

SAID SAIFUL FAZLI

sumber asal


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.