Kenyataan Media IKRAMTeens 14 Ogos 2015 :kanak-kanak 11 tahun yang dilaporkan mengandung dan bersalin

4:42 PM 0 Comments A+ a-



IKRAMTeens


Kenyataan Media IKRAMTeens
14 Ogos 2015

Baru-baru ini sekali lagi negara kita dikejutkan dengan berita yang amat mendukacitakan. Kes dua orang kanak-kanak 11 tahun yang dilaporkan mengandung dan bersalin adalah kes yang amat membimbangkan.


IKRAMTeens selaku badan bukan kerajaan yang banyak menjalankan program-program pembentukan sahsiah remaja memandang serius kes-kes yang melibatkan remaja di negara ini.

IKRAMTeens merasa terpanggil untuk mengajak masyarakat dan kerajaan bagi melihat dan memperkasakan lagi sistem kekeluargaan mengikut syariat Islam bagi menjaga ahli keluarga dari anasir-anasir luar yang merosakkan. Ini bertepatan dengan firman Allah swt yang bermaksud:

" Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu..." (At-tahrim: 6)

IKRAMTeens percaya salah satu penyelesaian kepada masalah ini adalah dengan memberi didikan agama yang mencukupi dan memupuk suasana harmoni serta kasih sayang dalam keluarga dan masyarakat. Ibubapa juga perlu memberi perhatian lebih kepada anak-anak serta memantau aktiviti harian mereka.

IKRAMTeens akan terus berusaha membimbing remaja kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran melalui program-program yang dijalankan seperti modul Meniti Usia Baligh yang memberi pendedahan tentang perubahan-perubahan di alam remaja serta modul Cinta Fotokopi yang menekankan tentang bahaya zina dan hubungan seksual sebelum berkahwin.

Akhir kata, IKRAMTeens mengajak semua pemimpin dan rakyat Malaysia turut serta dan sama-sama prihatin dalam membantu menangani isu kritikal ini.

-Sekreteriat IKRAMTeens Pusat-


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.