PAC Kenapa Perlu Tunggu 19 Oktober? -

12:48 AM 0 Comments A+ a-



Kenyataan Media (10)
PAC Kenapa Perlu Tunggu 19 Oktober?


Ustaz Idris Hj AhmadNaib Presiden Pas
14/8/15


Krisis 1MDB bukan satu isu kecil. Ia membabitkan wang RM42 bilion, bukan satu jumlah yang kecil terutama ketika negara mengalami kemerosotan nilai ringgit, peningkatan kos sara hidup dan krisis keyakinan pelabur. Sehingga kini jawapan mengenai 1MDB masih tidak meyakinkan rakyat. Jika bekas Timbalan Perdana Menteri pun keliru, apatah lagi kita rakyat jembel.

Persoalannya kenapa perlantikan PAC perlu tunggu sehingga 19hb Oktober 2015. Ianya terlalu lama semenjak 28hb Julai 2015 ketika rombakan kabinet, hampir dua bulan setengah PAC tidak boleh bersidang kerana ketiadaan Pengerusi dan tiga anggota yang telah dilantik sebagai Menteri dan Timbalan Menteri. Semuanya ini mengundang spekulasi yang berbagai, akhirnya yang hancur negara dan rakyat apabila ia memberi kesan kepada pelabur untuk melabur. Siapa yang rugi?. Kerana rakyat tidak ada orang yang sudi untuk menderma RM2.6 bilion dalam akaun peribadi.

Jika DS Najib serius untuk menghentikan polimik ini beliau perlu segera memanggil sidang Parlimen untuk menyelesaikan isu ini dengan segera untuk melantik anggota yang baru.
Kenapa pada mulanya pada 8/8/15 Kelab Penyokong BN bersetuju meminta Parlimen memanggil segera sidang Parlimen, tiba-tiba pada 12/8/15 Kabinet pula mengatakan ia tidak perlu disegerakan. Apakah DS Najib tidak mahu segera menyelesaikan masalah ini?. Sedangkan masalah ini telah menghantui beliau sehingga fokus untuk pengukuhan ekonomi dan meningkatkan nilai ringgit terbantut. Rakyat masih mengharapkan PAC sebagai satu mekanisme untuk menyelesaikan masalah urus tadbir, memandangkan SPRM, Bank Negara telah diganggu semasa penyiasatan ini berlaku. Sekurang-kurangnya PAC yang juga dianggotai oleh Ahli Parlimen pembangkang boleh menjadi pengimbang kepada masalah ini.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.