Kegilaan Mempertahankan 1MDB - Wan Ahmad Fayhsal

2:51 AM 0 Comments A+ a-



KEGILAAN MEMPERTAHANKAN 1MDB

Yang aku hairan teramat, yang terhegeh-hegeh jawab panjang lebar, pertahankan sampai lumat 1MDB bukannya orang UMNO, bukannya ahli kabinet, hatta bukan Ahli Lembaga Pengarah 1MDB tapi golongan yang BUKAN ahli UMNO dan tiada sebarang akses rasmi - khusus melibatkan SEMUA DOKUMEN PENTING PERNIAGAAN seperti "private placement memorandum", "joint venture agreement PetroSaudi Intl", "business proposals" etc. lebih galak dan YAKIN sungguh yang tiada sebarang perlanggaran "governance", tiada sebarang "financial malfeasance" di dalamnya.


Semuanya baik belaka. Apa asas ukuran mereka untuk pertahankan sampai lumat?

Sekurang-kurangnya Sarawak Report dan The Edge ada DOKUMEN-DOKUMEN ASAL YANG SAH yang diambil daripada Xavier Justo (walaupun dituduh "tampered", Rahman Dahlan tiada berani zahirkan dokumen yang kononnya "untampered).

Dan kalau mereka percaya mereka di pihak yang benar, kenapa tidak buktikan kepada RAKYAT apa sebenarnya PERANCANGAN 1MDB yang ASAL dan yang BENAR, bukan menempelak versi kononnya "FITNAH" seperti yang disiasat oleh Sarawak Report, The Edge dan Tun Mahathir.

Kenapa dalam jangka masa yang singkat 1MDB boleh meraih HUTANG YANG SANGAT BANYAK sampai semput nak servis pinjaman ikut jadual? Model perniagaan "high gearing" dan "leveraging" yang gila ini siapa yang bagi kelulusan? Apa Ahli Lembaga Pengarah dan Lembaga Penasihat tak buat kerja atau buat keputusan yang salah??

Kalau syarikat peribadi tak kisah, masalahnya semua hutang ini akan ditanggung oleh RAKYAT juga akhirnya kerana ianya milik KEMENTERIAN KEWANGAN (MOF Inc.) - "socialization of cost"!

Kenapa jawapan yang diberikan Kementerian Kewangan dan 1MDB sangat kabur, penuh dengan permainan kata macam CEO baru 1MDB yang diangkut daripada Abu Dhabi iaitu Arul yang bermain kata dengan "cashflow missmatch". Itu bukan jawapan kenapa 1MDB bermasalah. Beliau yang cuba kaburkan kita dengan kata-kata yang hampa maknanya kerana "cashflow missmatch" adalah KESAN (CONSEQUENCE) bukannya SEBAB (CAUSE) 1MDB yang telah memaksa kerajaan dan rakyat Malaysia menanggung hutang yang bertapuk-tapuk banyaknya.

Kenapa 1MDB pengecut untuk berdepan dengan PAC? Kenapa? Kenapa?

Wan Ahmad Fayhsal


s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.