Perobohan Rumah Penduduk Banggol Donas Dibantah - MAPIM

4:52 AM 0 Comments A+ a-



SEGERA

Kenyataan Media
14 hb September 2015


PEROBOHAN RUMAH PENDUDUK BANGGOL DONAS DIBANTAH :

Selaku Pengerusi Kongres Rakyat yang baru selesai , saya terkejut dengan kes perobohan rumah penduduk di Banggol Donas Trengganu . Penduduk didakwa sebagai penumpang tanah kerajaaan oleh pihak berkuasa kerajaan negeri.

Maklumat yang saya terima mereka telah tinggal di atas tanah mereka sendiri yang memilikki geran . Mereka tidak tinggal di tanah tersebut setahun dua ini sahaja.

Mereka sudah berada di tanah itu sejak bergenerasi yang diwarisi dan dipusakai dari bertahun tahun lamanya.

Berdasarkan fakta , kes ini berlarutan lama kerana pihak kerajaan kurang cermat dalam melihat peraturan. Pihak kerajaan tidak boleh menyalahkan penduduk.

Saya mendapat aduan sehingga hari ini penduduk maseh belum menerima bayaran pampasan pengambilan tanah.

Malah dimaklumkan Mahkamah baru sahaja memutuskan nilai pampasan selepas Hari Raya Aidil Fitri tahun ini sekitar sebulan yang lalu. Namun bayaran maseh belum diterima lagi.

Oleh itu saya terperanjat kerana tidak munasabah rumah diroboh, sedangkan tuan tanah belum dibayar.

Bukan sahaja ini tidak mengikut peraturan Akta Pengambilan Tanah , ia juga suatu kezaliman . Hak mereka dinafikan terang terangan yang bertentangan dengan keadilan sosial yang diperuntukkan dalam perlembagaan negara.

Saya menyatakan bantahan dengan keras terhadap perlakuan tidak berperikemanusiaan ini , sedangkan rakyat sedang keluh kesah dengan situasi kos sara hidup yang semakin menyempitkan kehidupan.

Saya mendesak perobohan ini dihentikan serta merta sehingga semua peraturan undang undang di patuhi berdasarkan keputusan mahkamah.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Pengerusi Kongres Rakyat
Presiden MAPIM.


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.