Wang Rm2.6Billion Adalah Sumbangan Penderma Kata SPRM! - PAS Terengganu

9:58 PM 0 Comments A+ a-



WANG RM2.6BILLION ADALAH SUMBANGAN PENDERMA KATA SPRM!

Untuk pemahaman rakyat Malaysia agar tidak menjadi lurus bendul, Kenyataan Media Rasmi SPRM yg menyatakan "Wang RM2.6Billion yg dimasukkan ke akaun peribadi DS Najib adalah sumbangan Penderma" secara langsung dan jelas mengesahkan:

1. Wang Sebanyak RM2.6Billion memang benar telah dimasukkan ke Akaun Peribadi DS Najib.


2. Segala penafian bahawa cerita wang RM2.6billion telah dimasukkan ke akaun peribadi DS Najib itu yg disifatkan sebagai rekaan dan fitnah ternyata bohong kerana disahkan betul oleh tindakan siasatan SPRM.

3. TS Muhyiddin Yassin punya sebab yg lebih dari munasabah untuk meminta penjelasan urusan pergerakan wang ke akaun peribadi ini yg terlalu besar jumlahnya.

4. Jika benar ini adalah kerana ada pihak yg luarbiasa pemurahnya memberi derma RM2.6Billion kepada DS Najib maka atas tujuan apa?

Bukankah sudah ada peraturan di Bank Negara yg mewajibkan maklumat diberi untuk tujuan apa kemasukan ke akaun peribadi untuk jumlah melebihi nilai tertentu?

Jika maklumat telah diberi ketika itu, apa maklumatnya? Jika tidak diberi, siapa yg beri kebenaran masuk wang tidak ikut peraturan?
Adakah salahguna kuasa sebagai Menteri Kewangan berlaku? DS Najib juga adalah Menteri Kewangan dan urusan wang itu bersifat akaun peribadi.

5. Mengapa begitu lama tempoh masa untuk beri jawapan wang RM2.6Billion adalah hasil sumbangan?

6. Adakah berlaku elemen rasuah dari sumbangan sebesar itu yg melibatkan balasan yg membabitkan mana mana kepentingan, aset atau kedaulatan negara?

7. Hakikat bahawa TS Muhyiddin Yassin sebagai mantan Timbalan Perdana Menteri pun tidak tahu menahu berhubung urusan 'akaun peribadi' DS Najib ini menjadikan kemungkinan besar Kabinet tak pernah dimaklumkan, pemimpin2 paling kanan dalam UMNO pun tidak dimaklumkan.

8. Sebarang percubaan mengaitkan wang berkenaan untuk Dana Pilihanraya Umum ke 13 yg berlangsung pada tahun 201 yg lalu akan memungkinkan kemenangan BN dalam PRU 13 yg lalu dicemari salahlaku melibatkan penggunaan Dana Pilihanraya yg menyalahi peraturan dan undang undang.

Ini adalah beberapa persoalan mudah yg perlukan penjelasan lanjut oleh DS Najib.

HJ AHMAD AMZAD HASHIM
Ketua Penerangan PAS
Kuala Terengganu
(AJK Penerangan PAS Pusat)
3hb Ogos 2015





--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.