Skandal 1MDB Beri Kesan ke Atas Pelaburan PETRONAS di Kanada - Wan Ahmad Fayhsal

9:58 PM 0 Comments A+ a-



SKANDAL 1MDB BERI KESAN KE ATAS PELABURAN PETRONAS DI KANADA

Terkejut saya baca akhbar Kanada "The Globe and Mail" bagaimana mereka melihat PM DS Najib Razak dan skandal 1MDB. Amat negatif (http://www.theglobeandmail.com/…/alleged-s…/article26537873/).

Ini memberi gambaran dan tamparan yang buruk kepada PETRONAS yang sudah pun berhadapan cabaran perundangan dan alam sekitar untuk projek Liquefied Natural Gas (LNG) di British Columbia (BC), Kanada yang bernilai kira-kira USD $36 bilion.


Walaupun ianya tidak ada kaitan secara langsung, ianya telah mengundang persepsi yang amat negatif sehingga akhbar The Vancouver Sun sanggup korek rekod dan audit teknikal keselamatan operasi PETRONAS (http://business.financialpost.com/…/energy-giant-petronas-w…).

Nasib baik PETRONAS dapat jawab dengan tuntas seperti laporan rasmi yang dikeluarkan oleh PETRONAS kepada The Vancouver Sun (https://www.scribd.com/doc/280075557/Petronas-Media-Response).

Minggu ini kita telah dikejutkan dengan skandal penipuan Volkswagen yang mengelat memenuhi piawaian alam sekitar di Amerika yang telah membakar hangus nilai syarikat kebanggaan rakyat Jerman itu.

Kita kena faham bahawa berniaga di luar negara khusus di Barat yang ada tradisi perundangan (rule of law) yang kukuh, "slack" sikit saja habis pelaburan, reputasi dan nilai saham syarikat.

Persepsi buruk skandal 1MDB dan reputasi DS Najib bak mencurah minyak ke atas unggun api yang PETRONAS sedang berusaha kawal dalam isu projek LNG di BC kerana rakyat BC dan media Kanada sedang persoalkan ketelusan dan kemampuan PETRONAS sebagai syarikat milik kerajaan Malaysia yang kini di bawah DS Najib banyak menyalah gunakan institusi kerajaan untuk menutup skandal 1MDB.

Perlengahan projek LNG ini seperti laporan panjang lebar The Fraser Institute akan menyebabkan PETRONAS menanggung "opportunity cost" yang tinggi. (http://www.fraserinstitute.org/…/lng-exports-from-british-c…)

Inilah nasib negara kita di kaca mata dunia. Usah kita memberi alasan konspirasi itu dan ini kerana fasad (keburukan) yang berlaku kerana tangan-tangan kita sendiri.

Rujuk lagi:

1.Just how bad is B.C.'s LNG deal with Petronas? http://rabble.ca/…/20…/07/just-how-bad-bcs-lng-deal-petronas

2.Petronas burning billions in B.C. in bid for LNG plant https://www.biv.com/…/petronas-burning-billions-bc-bid-lng…/

3. MALAYSIA SCANDAL DAMPENS HOPES FOR PETRONAS LNG PROJECT IN BC http://www.asianpacificpost.com/…/7085-malaysia-scandal-dam…

4. BC's Gas Export Hopes Face 'Scandal that Ate Malaysia'
http://thetyee.ca/News/2015/07/24/BC-Gas-Malaysia-Scandal/

5. Petronas's Silence on BC LNG Act Sends Disquieting Signalhttp://thetyee.ca/Opini…/…/08/04/Petronas-Silence-on-BC-LNG/




Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.