Apakah benar PAS Pulau Pinang fitnah Kerajaan DAP Pulau Pinang setelah kami turun meninjau dan melakukan kajian ke atas nasib Kampung Mutiara sejak 2013 ? - Iszuree Ibrahim

9:00 PM 0 Comments A+ a-



5 September 2015 | Pulau Pinang

Kenyataan balas kepada kenyataan MP Bukit Bendera .

Apakah benar PAS Pulau Pinang fitnah Kerajaan DAP Pulau Pinang setelah kamiturun meninjau dan melakukan kajian ke atas nasib Kampung Mutiara sejak 2013 ?


1) Apa yang berlaku di Kampung Mutiara sebenarnya saya merujuk kepada ketidak sungguhan sikap Kerajaan Negeri mempertahankan Kampung Kampung warisan Melayu seperti yang dijanjikan melalui manifesto PRU 13 lalu, malah mereka masih tidak menunaikan janji melaksanakan manifesto PRU13 yang lalu dibawah tajuk Warisan iaitu Rujuk kepada Manifesto PRU 13 dibawah Tajuk 10 : Kesenian, Kebudayaan & Warisan pada item no. 10.3 " Menetapkan Lingkaran Tanah Warisan Melayu di Kampung Batu Uban dan Tanjung Tokong"

2) Tujuannya agenda ini adalah untuk membuktikan di Pulau Pinang ini bukan sahaja ada warisan kolonial di GeorgeTown yang diagung-agungkan malah di jaga rapi dengan mendapat dana khusus untuk pemuliharaan bangunan warisan kolonial. Manakala warisan orang Melayu khususnya Perkampungan Awal orang melayu yang lebih Awal berada di Pulau Pinang yang asalnya milikan kerajaan Kedah Gagal dipertahankan malah diambil tindakan perobohan tanpa belas kasihan dan dilenyapkan dimana hampir 25 Kampung sedang dan telah lenyap ditelan pembangunan.

3) Mungkin Kampung Mutiara tidak menepati ciri-ciri warisan tetapi asal usul orang Melayu di situ ada kaitan sebahagiannya adalah bekas tentera Kerajaan Negeri Kedah dimasa lampau ketika bertempur dengan Siam mengikut kajian maklumat yang diperolehi oleh Lajnah Tanah PAS Negeri Pulau Pinang malah segala dokumen dan kertas kajian serta kronologi berada dalam simpanan Lajnah Tanah PAS Negeri Pulau Pinang yang cuba diminta oleh Zairil suatu ketika lalu.

4) Dari perbincangan 3 Parti dimana saya turut terlibat mewakili PAS Negeri Pulau Pinang pada tahun 2012 sebelum pilihan Raya ke 13, persetujuan 3 Parti DAP, PKR dan PAS menggariskan janji untuk mewujudkan lingkaran sempadan Kampung Warisan yang mempunyai nilai-nilai sejarah supaya generasi mendatang tahu sejarah sebenar warisan. Warisan tinggalan beberapa generasi lalu sebelum penjajahan Inggeris di Tanah Melayu dan juga sebelum negara mencapai kemerdekaan pada 1957 iaitu sebagai contoh Kampung Batu Uban sejak 1734 sebelum Inggeris ke Pulau Pinang 1786, Kampung Siam sejak 1845 sebidang Tanah yang dianugerahkan oleh Queen Victoria melalui Syarikat India Timur, Kampung Tanjung Tokong adalah settelment Kampung melayu ke dua pada 1786 setelah Kampung Batu Uban .

5) Mengikut manifesto PRU13 yang telah diubah suai dari persetujuan asal iaitu usaha itu perlu dibuat oleh Kerajaan Negeri dalam mengistiharkan lingkaran sempadan kampung warisan berkenaan oleh Kerajaan Negeri tetapi untuk mencapai usaha ini pula mereka telah ubah suai dan ditujukan kepada Kerajaan Pusat pula untuk mengambil tanggungjawab seolah-olah ia ingin lari dari tanggungjawab Kerajaan Negeri.

6) Malah jika dirujuk kepada Sidang DUN Pulau Pinang pada 28 February 2012 Ketua Menteri LGE berani mengistiharkan KAMPUNG TRADISI TANJONG TOKONG SEBAGAI WARISAN. Walaubagaimanapun pengistiharaan itu sekadar Acuh tak Acuh dalam mencapai aspirasi sebenar warisan Tanjong Tokong dan tidak di aplikasikan malah senyap selepas itu dan tiada usaha bersungguh-sungguh kepada pemeliharaan Kampung warisan tertua di Pulau Pinang.
( Rujukan : http://www.daulahrakyat.com/blog/?p=648 )

7) Apakah dengan hanya mengistiharkan janji manifesto PRU13 itu dengan menuding jari kepada Kerajaan Pusat untuk menunaikan janji manifesto dan apakah Kerajaan Pusat akan mengambil usaha menunaikannya janji itu?
Tidakkah ini pelik sekali?

8) Lajnah Tanah PAS Pusat telah menemui Menteri Pelancong dan warisan Dato Seri Nazri Aziz pada April 2014 dalam membincangkan HAL Ehwal isu Tanah warisan di Pulau Pinang dimana saya juga turut serta, Dato Seri menegaskan Hal Ehwal Tanah Adalah kuasa Kerajaan Negeri yang memerintah dan Kerajaan Persekutuan adalah pemudah cara untuk mencapai Matlamat warisan mengikut garis panduan yang termaktub.

9) Sehingga kini usaha kearah mencapai Matlamat manifesto ini tidak kelihatan langsung semata mata umpama muslihat hanya memancing undi orang melayu untuk PRU13.

10) Diatas sikap sedemikian mereka tidak Acuh dalam menunaikan janji manifesto warisan PRU13 diataslah maka saya merujuk sikap mereka ini kepada isu Kampung Mutiara dan dalam pemerhatian saya sikap mereka umpama menabur janji disaat genting sebaik mahkamah menetapkan tarikh tindakan perobohan barulah mereka mula mengambil tindakan berjanji sedemikian seperti yang disebut oleh MP BUKIT BENDERA.

11) Semasa saya dalam pentadbiran Kerajaan Tempatan acapkali saya mendengar hujah mereka bahawa penduduk yang terlibat adalah orang UMNO sedangkan saya menegaskan bukan soal balas dendam kepartian tetapi perlunya SIKAP PERIHATIN KEMANUSIAAN TANPA MENGIRA KAUM, BANGSA DAN PARTI seperti juga mereka yang terlibat di Kampung Siam 2014, Kampung Pekan Teluk Kumbar 2012, walaupun kes berada dalam Mahkamah tetapi Kerajaan Negeri ketika itu menunjukkan sikap PERIHATIN menyediakan Alternatif dan rundingan sejak dari awal lagi masalah penduduk berdepan dengan makamah timbul yang melibatkan Kaum tionghua malah Ketua Menteri Sendiri memanggil penduduk ke KOMTAR untuk berunding dan memberi sokongan kepada mereka. Inilah yang menampakkan perbezaan tindakan bilamana ia melibatkan Kampung Mutiara.

12) PAS Negeri Pulau Pinang sesi 2013-2015 pada bulan July 2014 telah menulis memorandum yang ditulis oleh Timbalan Pesuruhjaya 1 ketika itu Dato Mujahid Yusof Rawa telah mengariskan Kerajaan Negeri perlu bersungguh sungguh menyelesaikan masalah Kampung Mutiara dan beberapa Kampung lain dari lenyap ditelan pembangunan dan tidak mengambil sikap tunggu dan lihat. Memorandum itu diserahkan kepada LIM Guan Eng ketika Majlis Berbuka Puasa di Restoran D' Pauh Seberang Perai oleh Mat Sabu Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang yang ketika itu agak keberatan menandatangani memo berkenaan. Penyerahan Memorandum itu adalah susulan dari Memorendum yang pertama kertas cadangan solusi penyelesaian keatas semua Kampung yang terlibat dengan pembangunan yang diserahkan oleh Pengerusi Lajnah Tanah PAS Pusat saudara Mazlan Aliman pada Mac 2014 kepada Timbalan Ketua Menteri Dato Hj Rashid Hasnon. Penyerahan 2 memorandum berkenaan tidak diambil perhatian langsung oleh Ketua Menteri dan tiada apa apa tindakan kearah penyelesaian secara total.

13) Selain itu saya bersama AJK Lajnah Tanah PAS Negeri Pulau Pinang pada bulan February 2014 (sebaik Mat Sabu ditabalkan sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang) mengaturkan lawatan bersama Mat Sabu turun ke Kampung Kampung yang bakal dikenakan Perobohan namun Gagal mengunakan kesempatan itu sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang untuk berunding dan mencari penyelesaian dengan adik angkat beliau iaitu LIM GUAN ENG seperti yang termaktub didalam dua (2) memorandum yang diserahkan kepada Kerajaan Negeri.

14) Persoalan sekarang adakah tindakan Zairil dan Kerajaan Negeri yang terdesak memberi perhatian kepada penduduk dikala Mahkamah Mengambil tindakan Perobohan pada 24 Ogos 2015 ( Penangguhan tindakan dan diberi tempoh 2 minggu sehingga 7 Sept 2015) lalu menampakkan tindakan "last minute" mereka memberi bantuan dan janji disebabkan tekanan dari pelbagai pihak khususnya PAS kerana ramainya orang melayu disitu yang juga Penyokong kuat UMNO?

Iszuree Ibrahim
Pengerusi Peneroka Bandar
Lajnah Tanah PAS Pusat ,
Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Pulau Pinang

Rujukan :
1) Rujuk kepada manifesto PRU 13 dibawah Tajuk 10 : Kesenian, Kebudayaan & Warisan pada item 10.3

2) USAHA MELESTARIKAN MASA DEPAN WARISAN MELAYU TG TOKONG
- http://www.daulahrakyat.com/blog/?p=648

3) PAS fitnah Kerajaan Negeri Pulau Pinang lagi mengenai Kampung Mutiara Batu Feringgi.
- https://malaysiakini.com/news/311132


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.