Optik sepatutnya terhadap Multaqa Al-Azhar - Tuan Ibrahim Tuan Man



Optik sepatutnya terhadap Multaqa Al-Azhar

Gagasan yang diperintahkan oleh Allah sangat jelas. Suatu gagasan merentasi sempadan warna kulit, bangsa dan geografi. Faktor inilah yang merubah wajah kelompok manusia yang telah berjaya dihapuskan oleh Islam. Perubahan warna kulit bangsa telah ditegaskan oleh Allah hanyalah sebagai "untuk kenal-mengenali" antara satu sama lain.


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). - Al-Hujurat ayat 13

Presiden PAS telah meneruskan langkah yang telah diambil oleh semua pimpinan terdahulu dalam melihat sesuatu isu berdasarkan pandangan mata syarak. Bukan melawan melulu sehingga semua masalah di satu-bakulkan.

Di dalam ucapannya, depan-depan Presiden PAS menegur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan barisan kerajaan yang menjadi pengampu kepada pemimpin, dan amaran agar tidak mengundang kuasa asing dalam menyelesaikan masalah negara.

Apa yang berlaku di negara-negara Islam harus dijadikan pengajaran. Ketamakan kuasa dalam pertembungan dalaman sengit antara puak-puak sehingga satu pihak hampir kalah dan satu pihak hampir menang telah menyebabkan puak-puak yang bertembung mencari kuasa luar, terutamanya kuasa Barat, yang akhirnya menggadaikan kedaulatan negara dan peperangan berpanjangan.

Ini yang diingatkan oleh Presiden PAS bahawa campurtangan asinglah menjadi punca kehancuran beberapa buah negara di Asia Barat. Jangan kita mengambil langkah yang sama di rantau ini.

Umum mengetahui PAS membantah keras TPPA atau Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang diperjuangkan Umno. PAS melihat lebih bahaya pihak yang mengadakan pertemuan, mengadu masalah negara dan parti dan cuba mendapatkan sokongan dan restu Presiden Amerika setiap kali Barack Obama datang ke Malaysia.

Tiada apa yang pelik untuk Presiden PAS untuk sepentas dengan Presiden Umno. Presiden-presiden PAS terdahulu sehingga kini pernah sepentas dengan presiden-presiden Umno. Al-Marhum Dato Fadhil Nor dan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berada sepentas dengan Tun Mahathir Mohamad dalam membicarakan isu Palestine, TG Dato Bentara Setia Tuan Guru Nik Aziz juga pernah berada sepentas dengan Tun Abdullah Badawi dalam pelancaran Eastern Corridor Economic Region (ECER) dan kini Tuan Guru Presiden berada pentas dengan Datuk Seri Najib Razak atas isu Perpaduan Ummah.

Kesediaan Presiden PAS berada sepentas atau mengadakan pertemuan dengan pemimpin kerajaan adalah jiwa besar yang seharusnya menjadi kebanggaan seluruh ahli parti, dan ini tentunya akan menyempitkan dada mereka yang sentiasa sakit hati dengan dasar dan perjuangan PAS khususnya mereka yang melihat sepentas ini bermakna ia akan menjadi separti atau akan menjadi satu parti.

Kita tidak perlu menghabiskan masa melayani kumpulan tersebut kerana dasar dan perjuangan kita tiada kena mengena dengan mereka.

PAS akan terus istiqamah di atas dasar Islam dan bersedia untuk terus duduk semeja dengan sesiapa sahaja bagi membincangkan isu negara melangkaui sempadan parti politik. Sebagai sebuah parti yang besar kita mesti mempunyai jiwa besar bagi menghadapi isu besar ummah dan negara. PAS akan terus menentang kemungkaran yang membahayakan rakyat dan negara.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
19hb Disember 2015

Tajuk berita 'misleading' TMI - Tuan Ibrahim Tuan Man



Tajuk berita 'misleading' TMI

Merujuk tajuk artikel The Malaysian Insider bertajuk: "Now PAS No. 2 shows support for Umno collaboration" - Saya kesal dengan tajuk artikel ini kerana ia jauh terpesong dengan isi kenyataan saya yang asal.

Para pembaca boleh merujuk kepada kenyataan asal saya hari ini (https://m.facebook.com/story.php…) dan kenyataan saya 5 hari lepas 14 Disember (https://m.facebook.com/story.php…) untuk mendapat gambaran tepat mengenai pandangan saya dan parti terhadap jemputan Umno untuk bekerjasama dengan PAS.


Pendek kata, PAS tidak akan bergabung dengan Umno. Malah kini, PAS sedang merangka strategi mempertahankan kerajaan Kelantan, menguasai kerajaan Terengganu dan menguasai 10 DUN yang dimenangi Umno di Selangor dan menambah kerusi parlimen di tempat berlawan dengan Umno.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
19 Disember 2015

Laporan Merdeka Center: Sokongan Kepada PAS Merosot? - Mahfuz Omar



Kenyataan Media.

LAPORAN MERDEKA CENTER : SOKONGAN KEPADA PAS MEROSOT?

1. Saya terkejut dengan laporan hasil kajian(survey) Merdeka Center terhadap tahap sokongan kepuasan kepada parti-parti politik pembangkang dan kerajaan. Saya tiada kesempatan bertemu dan mendapat pencerahan daripada Merdeka Center terhadap dapatan kajian yang sering dipetik oleh pihak organisasi Parti saya iaitu Pas bagi menunjukkan keselesaan dan penerimaan orang Melayu kepada Pas.

2. Apa yang merunsingkan saya ialah kemerosotan peratusan sokongan pengundi Melayu dan bukan Melayu kepada Pas berbanding keputusan PRU13. Daripada dapatan kajian Merdeka Center pada November 2015 pada waktu tahap ketidakpuasan hati orang Melayu pada umno bn begitu tinggi, tetapi sebaliknya tahap kepuasan hati melayu pada Pas hanya 42%. Jika peratusan tahap kepuasan hati kepada Pas itu dianggap sebagai tahap sokongan semasa Melayu kepada Pas, apakah ini bermakna peratusan ini menunjukkan kemerosotan sokongan Melayu kepada Pas berbanding tahap sokongan Melayu kepada Pas pada PRU13 iaitu sebanyak 45%? Ia menunjukkan kemerosotan sejumlah 3%. Sedangkan tahap tidak puas hati dan marah orang Melayu kepada Umno pula ialah 54%. Apakah ini menunjukkan berlaku kemerosotan sokongan Melayu kepada Pas dan orang Melayu yang tidak puas hati dan marah kepada Umno tidak pun beralih kepada Pas?

3. Dapatan kajian ini meletakkan kedudukan Pas di peta politik pilihan raya negara sangat tidak selesa. Ditambah lagi dengan tahap ketidakpuasan hati dan marah orang Cina kepada Pas sebanyak 66%. Berbanding dengan sokongan pengundi Cina pada Pas dalam PRU13 ialah 75%. Apakah ini bermakna sokongan semasa pengundi Cina kepada Pas sekarang hanya tinggal sekitar 10% sahaja kerana 66% daripada 75% yang menyokong Pas pada PRU13 yang lalu kini begitu marah dan tidak puas hati dengan Pas?

4. Persoalannya, bagaimana Pas akan dapat jumlah undi yang tinggi mengatasi parti -parti lain untuk Pas menang dalam PRU14 akan datang? Ini bergantung bagaimana Pas memposisikan politiknya untuk mendapatkan kembali sokongan kepadanya. Pilihan yang ada pada Pas ialah sama ada menyertai Pakatan Harapan (PH) dan terus membina momentum untuk mendapat kembali sokongan Melayu dan Cina serta bukan Melayu yang lain untuk bersama sampai ke Putrajaya, atau sebaliknya menyambut pelawaan Najib untuk menjalinkan kerjasama politik dengan Umno Bn bagi menggembeling sokongan pengundi Melayu atas nama retorik survival kuasa politik Melayu? Tidak mungkin Pas boleh bersendirian untuk mencapai kedudukan terbaik pada PRU14. Jika Pas bersendirian dalam PRU14, Pas terpaksa berhadapan dengan situasi politik semasa di mana orang Melayu sendiri yang menolak pendekatan politik bersendirian.

5. Apa yang perlu dilakukan Pas? Keberanian membuat keputusan. Sertai PH atau terima salam Silaturrahim kerjasama politik dengan Umno.Tiada bersendirian dan tiada juga dua Front Pembangkang pada PRU14.

Diharap tirai tahun 2016 akan bermula langkah kanan untuk perubahan.

BERSATU MEMBINA MALAYSIA BARU

DATO' HJ MAHFUZ B. HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
17 Dis 2015/5 Rabiulawal 1437H

Memahami Dakwaan WSJ Tentang Penyaluran Wang ke Syarikat 'Dummy' oleh 1MDB - Wan Ahmad Fayhsal



MEMAHAMI DAKWAAN WSJ TENTANG PENYALURAN WANG KE SYARIKAT "DUMMY" OLEH 1MDB

Mudah isunya ialah saluran daripada 1MDB masuk ke sebuah syarikat "dummy" bertempat di British Virgin Island (BVI) yang berkongsi nama dengan "Aabar Investments PJS" iaitu “Aabar Investments PJS Ltd".

Apa beza? Bezanya ialah jenis syarikat yang dibuka di BVI iaitu ialah bersifat "LIMITED" atau "Trust Company". (rujuk laporan CIJ: http://www.icij.org/…/caribbean-go-between-provided-shelter…)


Ini biasa dibuat oleh syarikat multinasional seperti Apple, Nike dan banyak lagi untuk buat "transfer pricing" bagi elak cukai.

Disebabkan struktur perundangan "offshore tax haven" adalah "opaque" maka "tax avoidance" boleh bertukar jadi "tax evasion" yang mana pelbagai jenis pengubahan wang haram boleh berlaku.

Mengikut akhbar The Edge yang juga menjadi bahan bukti untuk Bank Negara mendakwa 1MDB tetapi disekat oleh AG, Jho Low menggunakan modus operandi yang sama iaitu mendaftar syarikat-syarikat "trust" ini atas nama yang sama dengan syarikat induk PetroSaudi International tetapi berbeza-beza lokasi dengan status limited seperti PetroSaudi International Ltd. (Cayman);PetroSaudi International Ltd. (Seychelles).

Siapa pemilik sebenar syarikat "trust" ini? Sudah tentu Jho Low dan rakan-rakannya seperti Tarek Obaid.

Tak percaya boleh buat benda ini dengan kongsi nama tapi berbeza pemilik? tengok video di bawah berkenaan Luxembourg.
https://www.youtube.com/watch?v=DTB90Ulu_5E

Macam mana Deloitte boleh terlepas? Ikuti kupasan Ganesh Sahathevan: http://sahathevan.blogspot.com.au/…/1-mdb-confirmed-in-writ…

"Bradley Hope's story today suggests that 1 MDB transferred funds it called a deposit to a dummy corporation neither it nor the apparent recipient, Aabar PJS, owned or controlled. 1 MDB's statement above confirms everything but the identity of the recipient.

The assertion "that 1MDB auditors, Deloitte, made specific and detailed enquiries on these payments prior to signing off on the 1MDB audited accounts" seems to be an attempt to hide behind the auditors error.

Deloitte appear to have made a mistake not uncommon among auditors, in this case not realizing “Aabar Investments PJS Ltd" and “Aabar Investments PJS" are not the same entity.

It should be kept in mind that Deloitte were investigating a deposit, not a payment, in which case the auditors would have likely requested a proof of deposit from the entity in question, in this case Aabar Investments PJS Ltd. Audit processes are not likely to have required Delloite to seek proof of anything else. It does appear as if 1MDB (and/parties acting in concert )was itself the party that provided the proof of deposit."

Adakah Deloitte akan ditimpa nasib yang sama dengan Arthur Andersen? Your guess is as good as mine.

Amaran Buat Raja Petra dan Blog MYKMU Yang Mengfitnah saya - Khairuddin Abu Hassan



AMARAN TERHADAP RAJA PETRA DAN BLOG MYKMU YANG MEMFITNAH SAYA

Saya sedang mengarahkan peguam untuk membuat penelitian terhadap kenyataan fitnah yang dibuat oleh penyangak raja petra serta blog mykmu di dalam penulisan mereka yang tidak berasas sama sekali!!

Seumur hidup tidak pernah mengenali atau berjumpa dengan justo sepertimana yang ditulis oleh mereka dengan niat jahat untuk memfitnah serta mencemarkan kredibiliti keperibadian saya.


Mereka ini adalah kalangan desperado yang cuba mereka-cipta fakta yang tidak benar. Saya juga ingin mencabar penyangak raja petra dan blog mykmu untuk membuktikan tuduhan jahat mereka itu!!

Pihak barisan peguam saya sedang membuat penelitian keatas kenyataan yang berunsur fitnah itu dan tidak teragak-agak untuk nengambil tindakan undang-undang saman malu atas dasar prinsip kebenaran!!

Walaupun melayan kerenah penyangak raja petra ini buang masa saja kerana sifat baculnya yang lari ke luar negara serta hanya berani menabur fitnah dari jarak jauh saja!! Tambahan pulak beliau adalah seorang yang bankrap!!

Sesiapa saja boleh mengambil tindakan saman malu keatas diri saya sekiranya tindakan selama ini berunsur fitnah!!

Namun, dalam apa jua keadaan perjuangan untuk menegakkan kebenaran buat 30 juta rakyat malaysia akan diteruskan sehinggalah kebenaran muncul!! Kita wajib memerangi rasuah serta penyelewengan sepertimana yang dituntut oleh hukum islam yang sebenarnya!!

Taat dan takut hanya pada Allah swt bukan pada pemimpin mungkar lagi korup!!

Semua Ahli Parlimen BN yang sokong RUU MKN boleh didakwa di bawah Akta Hasutan1948 - Hanipa Maidin



Semua Ahli Parlimen BN yang sokong RUU MKN
boleh didakwa di bawah Akta Hasutan1948

1. Rang Undang Undang ( RUU ) Majlis Keselamatan Negara ( MKN ) telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 3 Disember 2015 dengan 104 Ahli Parlimen BN mengundi menyokong RUU tersebut.

2. Memandangkan RUU MKN tersebut antara lain mengambil kuasa Yang Dipertuan Agong ( YDPA ) di bawah Artikel 150 Perlembagaan Persekutuan, maka RUU MKN tersebut bukan sahaja mempersoalkan kuasa YDPA tapi ia lebih dari mempersoalkan kuasa dan budibicara YDPA iaitu ia merampas sama sekali kuasa YDPA.

3.Oleh itu jika kita mengambil kira seksyen 3 ( 1 ) ( a ) , ( b ), ( d ) dan ( f ) Akta Hasutan 1948 , maka tindakan kesemua Ahli Parlimen BN yang menyokong RUU MKN tersebut adalah jelas melakukan kesalahan menghasut di bawah Akta Hasutan. Malahan saya berani menyatakan termasuk yang melakukan kesalahan tersebut adalah Speaker dan timbalan timbalan Speaker Dewan Rakyat yang membenarkan RUU MKN dibentangkan dan dibahaskan dalam Dewan Rakyat.

4. Akta Hasutan tidak memberi kekebalan kepada mana mana Ahli Parlimen hatta ketika mereka melaksanakan tugas mereka berbahas di dalam Dewan Rakyat. Malahan Akta Hasutan juga tidak mengambil kira niat seseorang .

5. Di dalam kes Pendakwa Raya v Karpal Singh , Mahkamah Rayuan memutuskan kenyataan mendiang Karpal Singh yang menyatakan Y.M Almarhum Sultan Perak boleh disaman dalam kes rampasan kuasa Perak adalah menghasut kerana mendiang didakwa mempersoalkan budibicara Sultan berkaitan isu pelantikan Menteri Besar.

6.Jika kita bersandar kepada keputusan Mahkamah Rayuan dalam kes Karpal Singh tersebut, adalah jelas yang dilakukan oleh Ahli Ahli Parlimen BN pada 3 hb Disember 2015 ketika meluluskan RUU MKN yang lalu adalah lebih dahsyat lagi.

7. RUU MKN 2015 bukan sahaja mempersoalkan kuasa atau budibicara YDPA di dalam Artikel 150 Perlembagaan Persekutuan, sebaliknya RUU tersebut merampas sama sekali kuasa dan budibicara YDPA tersebut dan diberi kuasa dan budibicara tersebut kepada Perdana Menteri. Lebih jelas lagi pelanggaran Akta Hasutan 1948.

8. Menteri menyatakan dalam Parlimen bahawa RUU MKN telah dapat perkenan Peguam Negara, maka bagi saya Peguam Negara juga sebagai pihak yang menasihati Kerajaan dalam penggubalan RUU tersebut juga boleh didakwa di bawah Akta Hasutan.

9. Jika begitu, adakah Amanah menyokong semua mereka di atas didakwa di bawah Akta Hasutan ?

10. Pendirian Amanah adalah kami menolak Akta Hasutan iaitu warisan undang undang penjajah. Amanah tidak sokong Akta Hasuta tersebut , maka Amanah juga tidak menyokong sesiapa pun hatta musuh politik Amanah disiasat jauh sekali didakwa di bawah Akta Hasutan.

11. Walaupun Kerajaan BN telah menyalahguna Akta Hasutan dengan mendakwa musuh musuh mereka di bawah Akta zalim itu, Amanah tidak mahu Akta yang sama digunakan kepada BN meskipun BN secara jelas melanggar Akta tersebut .

12. Sebaliknya Amanah mahu Kerajaan gunakan kuasa mereka dengan menarik balik atau membatalkan kedua dua undang undang drakonian tersebut iaitu Akta Hasutan dan RUU MKN.

13.'Amanah mahukan kerajaan yang menghormati kebebasan bersuara dan juga menghormati kemuliaan seorang insan.

Bersama sama kita tolak RUU MKN dan Akta Hasutan.

16.12.2015

Mohamed Hanipa Maidin
Pengerusi KANUN
('Biro Undang Undang Amanah )
Ahli Parlimen Sepang.

LPPSA Mesti Berperanan Lindungi Penjawat Awam - Ir Khairil Nizam



KENYATAAN MEDIA

IR. HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN

Naib Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia


6 Rabi’ul Awwal 1437 | 17 Disember 2015

LPPSA : MESTI BERPERANAN LINDUNGI PENJAWAT AWAM

Dewan Pemuda PAS Malaysia mengalu-alukan pengekalan dasar dan kadar pembiayaan keuntungan perumahan 4 peratus yang dinikmati oleh penjawat awam di bawah Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA). Lembaga ini akan menggantikan Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP), Kementerian Kewangan berkuatkuasa 1 Januari 2016.

DPPM berpendapat, pada peringkat fasa formatif ini, jaminan yang diberikan oleh Setiausaha LPPSA adalah relevan dan boleh diterima. Namun begitu, masih terdapat beberapa perkara yang boleh dipersoalkan terutamanya mengenai mekanisme perlindungan konsumer (penjawat awam) dan operasi pembiayaan yang diperolehi daripada bank-bank di Malaysia. Hal ini ekoran daripada bidang kuasa dan budi bicara LPPSA lebih luas sepertimana yang diperuntukkan dalam Akta LPPSA.

Pertama, urusan dokumentasi guaman termasuk panel guaman hanya akan dikendalikan di bawah LPPSA. Ia mungkin boleh meningkatkan efisiensi tetapi terma-terma dan caj yang dikenakan adalah tertakluk sepenuhnya di bawah LPPSA. DPPM juga meminta kerajaan menjelaskan terma-terma perjanjian standard yang akan diimplementasikan memandangkan ia akan berkuatkuasa 1 Januari kelak. Adakah ia lebih baik berbanding di bawah BPP sebelum ini?

Walaupun langkah transformasi ini memberikan obligasi dan hak sepenuhnya kepada LPPSA, namun menteri mempunyai kuasa eksekutif yang luas dalam menentukan polisi, prosedur dan juga hal-hal berkaitan kewangan seperti kenaan caj, fi serta hal ehwal pelaburan dana LPPSA. DPPM menggesa kerajaan menjelaskan dasar baru perumahan untuk penjawat awam yang lebih menarik dan bukan hanya sekadar mengurangkan liabiliti kerajaan menanggung hutang perumahan yang sebenarnya adalah salah satu keistimewaan kepada anggota penjawat awam.

DPPM bimbang LPPSA menjadi sebuah lagi keistimewaan awam yang diswastakan dan ia terdedah kepada pihak yang berkepentingan untuk mengaut lebih keuntungan (profit oriented). Dalam urusan pembiayaan perumahan, banyak isu yang melibatkan perlindungan konsumer terabai, antaranya perumahan dalam proses pembinaan, terabai dan kes-kes pembiayaan atau pinjaman. Semua isu ini perlu diatasi dalam dasar perumahan untuk melindungi kepentingan konsumer secara umum dan anggota kakitangan awam secara khusus.

Sekian, terima kasih.

Recent Posts Widget

.

.